mașină electrică

Mașină electrică: O țeapă sau tehnologie revoluționară

Mașina electrică a devenit un produs extrem de stigmatizat în ultima perioadă pe net.

Pe orice grup de mecanici auto te-ai uitat este imposibil să nu găsești unul sau mai multe comentarii răutăcioase la adresa mașinilor electrice.

Acest lucru l-am sesizat chiar de la apariția Daciei Spring și a altor modele mai populare, cum ar fi Testa Model 3, pe piața Românească.

Problema cea mai mare este că multe din aceste comentarii nu sunt bazate adevăr și au la bază informații false sau parțial adevărate, care scoase din context duc la dezinformare.

O să discutăm despre partea bună a mașinilor electrice, de partea mai puțin bună și de lucrurile cu adevărat revoluționare.

Total transparent, din surse verificate fără teoria conspirației!

Motorul electric la o mașină electrică, cum funcționează?

Motorul electric al unui vehicul funcționează într-un mod ingenios și eficient, transformând energia electrică în mișcare. Acesta se bazează pe principiul inducției electromagnetice, în care un câmp magnetic este creat atunci când curentul electric trece printr-un conductor. În motorul electric auto, această acțiune are loc într-un rotor și un stator.

Statorul este componenta fixă a motorului și conține bobine de sârmă înfășurate în jurul unui miez de fier. Odată ce curentul electric este furnizat, aceste bobine generează un câmp magnetic fix în jurul lor. Pe de altă parte, rotorul este partea mobilă a motorului, fiind amplasat în interiorul statorului. Acesta conține, de asemenea, bobine de sârmă înfășurate pe un miez și este montat pe un ax.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Electric_motor.gif Aici este o animație a procesului de funcționare vizual.

Când curentul este aplicat statorului, se creează un câmp magnetic care interacționează cu cel generat în rotor. Datorită acestei interacțiuni, rotorul este obligat să se rotească pentru a se alinia cu câmpul magnetic al statorului. Acest lucru generează mișcarea necesară pentru a pune în funcțiune vehiculul.

Controlul precis al curentului electric în bobinele statorului permite reglarea vitezei și a direcției de rotație a motorului. Astfel, motorul electric auto oferă o soluție silențioasă, eficientă din punct de vedere energetic și ecologică pentru propulsia vehiculelor, contribuind la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și la avansarea tehnologiei auto în direcția durabilității și performanței.

De ce o mașină electrică este o alternativă viabilă de transport?

Mașinile electrice au devenit o alternativă atrăgătoare și viabilă în comparație cu vehiculele cu motoare cu combustie internă din mai multe motive importante.

În primul rând, mașinile electrice sunt mult mai eficiente din punct de vedere energetic. Motoarele lor electrice convertesc până la 90% din energia electrică în mișcare, în timp ce motoarele cu combustie internă generează multă căldură și pierderi de energie în procesul de ardere a combustibilului, având o eficiență mult mai redusă.

Pe lângă eficiența energetică, mașinile electrice reduc semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră și poluarea locală. Ele nu produc emisii în timpul funcționării, ceea ce îmbunătățește calitatea aerului și contribuie la combaterea schimbărilor climatice. În plus, motoarele electrice sunt mai silențioase și necesită mai puțină întreținere decât motoarele cu combustie internă, deoarece au mai puține componente în mișcare și nu necesită schimburi de ulei sau ajustări complexe.

De asemenea, evoluția tehnologiei bateriilor a dus la îmbunătățirea autonomiei mașinilor electrice. În prezent, există modele care pot parcurge sute de kilometri cu o singură încărcare, reducând considerabil anxietatea legată de autonomia limitată.

În ceea ce privește costurile, deși inițial mașinile electrice pot avea un preț mai mare decât cele cu motoare cu combustie internă, pe termen lung acestea pot deveni mai economice. Costurile reduse de întreținere și costurile mai mici de alimentare sunt avantaje importante în timp.

Cu aceste beneficii evidente, mașinile electrice devin din ce în ce mai atractive pentru mulți consumatori care își doresc să contribuie la reducerea impactului asupra mediului înconjurător și să adopte tehnologii mai sustenabile și mai moderne în domeniul transportului.

Sunt mașinile niște „conserve”?

Am văzut recent niște comentarii, unde niște proprietari de conserve în adevăratul sens al cuvântului aruncau cu noroc în mașinile electrice ca și cum ar fi: de jucărie, niște conserve cu ecran.

Afirmații amuzante în același timp și total imature.

Este adevărat că unele mașini electrice au o calitate mai slabă a materialelor și par de jucărie. Sunt astfel de modele disponibile pe Alibaba, costând mai puțin de 10.000 de euro.

Însă majoritatea mașinilor electrice omologate, ce pot fi cumpărate în Europa sunt relativ ok.

Unele au construcție mai solidă, altele mai slabă, în funcție de prețul de vânzare al mașinii.

O bună parte din costul unei mașini electrice fiind în acumulatorii acesteia, unii producători pentru a mări autonomia și a reușit să facă mașina profitabilă fac unele compromisuri în ceea ce privește materialele.

Practica aceasta există și în alte nișe, nu este strict asociat mașinilor electrice, fiind doar o metodă de eficientizarea costului de producție și maximizarea profitului.

Încărcare mașină electrică: Costuri de 2-3 ori mai mici decât o benzină sau diesel

Costul de alimentare a unei mașini electrice este mult mai mic în comparație cu o mașină diesel sau pe benzină.

Pentru context, dacă un plin la Toyota mea ar costa în jur de 290 lei (45l benzină de 95) pentru o Dacia spring ar fi în jur de 30-40 lei iar o Tesla Model 3 standard ar fi în jur de 100-110 lei.

Cu Dacia Spring vara o să faci în jur de 170 km până ce trebuie să o încarci iar pe o t

Tesla Model 3 o să faci cam 280-330 km (ceea ce este mai apropiat de autonomia mea cu Toyota la un plin).

O mașină electrică poluează mai mult?

Mașină electrică: O țeapă sau tehnologie revoluționară 37

Nu.

Această remarcă este total falsă și nu are o bază în adevăr.

Practic pe toată perioada de viața a unei mașini electrice aceasta poluează cu până la 90% mai puțin decât o mașină convențională cu motor pe combustie.

Argumentul pentru această remarcă e faptul că producția de baterii poluează mai mult decât cea de combustibili folisi, ceea ce iar nu este adevărat.

Adică nu poți nega faptul că producția unei baterii pe Litiu necesită materii prime ce sunt extrase prin metode mai puțin prietenoase cu mediul.

Astfel impactul poate fi destul de sever asupra ecosistemului local dacă nu se execută în parametri indicați.
Însă același lucru se poate spune și despre extragerea și rafinarea combustibililor fosili. Ambele sunt în egală măsură la fel de poluante!

Însă încă un aspect cheie ce se omite este câte noxe emană o mașină, pe durate ei de viață, în aer în comparație cu o mașină electrică. Adică diferență e de 300-400 ori mai mare pentru mașinile cu motoare termice (și mașinile electrice au un minim de gaze emanate ce pot polua, însă cantitățile sunt extrem de mici).

Adevăratele probleme ale mașinilor electrice

Bun, însă care sunt probleme adevărate a industriei de vechicule electrice?

Cea mai mare problemă pe care o au mașinile electrice la forma lor actuală este surpriză, bateria!

Baterii foarte inflamabile

Adică nu mă refer acum la producerea ei sau autonomia, asta garantat o să fie îmbunătățile cu timpul.

Ci mă refer la faptul că în cazul unei defecțiuni tehnice sau accident bateria ia foc și emană gaze foarte toxice.

În cazul în care ai un accident oarecum minor cu mașina normală (combustie internă) și să spunem că se fisurează rezervorul sau o conductă de alimentare cu carburant. Păi dacă nu ai flacără deschisă nu prea ai șanse să ia foc ceva, șansele sunt oarecum mici.

Ei bine, la mașina electrică chiar dacă bateria e oarecum protejată de un scut metalic chiar și la cea mai mică fisură aceasta ia foc și ia foc foarte violent.

Reciclarea bateriilor mașinilor electrice

Reciclarea bateriilor este iar o problemă destul de mare.

Acestea conțin substanțe chimice care afectează mediul înconjurător destul de puternic și nu putem nega asta.

Nu știu dacă ați văzut, era era un documentar pe Youtube despre piața de mașini electrice din China unde aveau zeci de mii (da, zeci de mii) de mașini electrice care stăteau pur și simplu să ruginească în câmp.

Pentru că au umflat producția de mașini electrice artificial eu îmi imaginez că au produs foarte multe mașini dar fără să aibă o garanție că o să le vândă.

Ei bine, în trecut o să se ajungă (dacă nu avem grijă) la situații similare. Mașini abandonate în câmp ce au celulele epuizate și proprietarii optează să cumpere o mașină nouă decât să le înlocuiască.

Acum am pus în evidență un viitor cam sumbru dar să sperăm că nu ajungem acolo.

Optimist este că se preconizează că până în 2035 multe elemente din baterii se vor recicla la o rată de eficiență extrem de ridicată și dacă este să luăm în considerare și sumele enorme ce se investesc în cercetare există o posibilitate ca în viitorii 10 poate 20 de ani să avem o tehnologie nouă te acumulatori ce nu este bazată pe Litiu sau Cobalt.

O baterie mai ieftină de produs, cu autonomie mai mare și capacitate de reciclare sporită este viitorul.

Autonomia și viteza de încărcare

Chiar dacă există vechicule electrice cu autonomii foarte mari ce ajung la aproape 1000 km, costul momentan este mult prea mare pentru populația medie.

Pe lângă asta am ajuns la un oarecare platou al autonomiei și vitezei de încărcare, cel puțin pe celulele existente.

Adică efectiv nu ai cum să bagi mai mult curent în ele fără ca să destabilizezi chimia internă și să degaji temperaturi mult prea mari ce ar fi un detriment pentru durata lor de viață.

Deși sunt companii precum Toyota și alții din nișă ce lucrează la tehnologii de încărcare rapidă de doar câteva minute pentru autonomii de peste 250 km ce se pot utiliza de infrastructura existentă de încărcare și fără a afecta durata de viață a bateriei.

Infrastructura de încărcare și impactul asupra rețelei energetice

În România infrastructura de încărcare a mașinilor electrice încă este mică, dar în creștere.

Adică să faci un drum de la București către Iași sau Cluj trebuie planificare detaliată mai ales dacă nu ai o autonomie la mașină foarte mare.

Ei bine, problema o să fie cu totul alta în viitorul apropiat și mai precis cu rețeaua energetică.

Companiile de furnizează energie electrică în momentul de față vor fi nevoite să facă îmbunătățiri semnificative la punctele de distribuție pentru a face față noilor stații de încărcare.

Adică ca un context: doar un singur încărcător de tip L2 (240V la 16-80A) poate consuma cel puțin la 80A mai multă electricitate decât una sau mai multe case combinat pe aceeași durată de timp.

Astfel dacă ai multiple stații de acest gen într-o zonă ce nu este modernizată să suporte așa încărcătură păi ne putem aștepta la multe întreruperi de curent.

Problema să spunem că nu ar fi atât de mare pentru noi, consumatorii de rând ci mai mult pentru Spitale, Companii și Instituții de stat.

Concluzii: Este mașina electrică o țeapă?

Sincer nu sunt sigur că mașinile electrice în forma actuală o să fie regăsite în viitor pe drumurile publice.

Însă categoric nu putem nega că sunt o tehnologie ce ne deschide o gamă largă de posibilități.

Străzi mai curate, orașe mai puțin poluate și automat un confort mult mai mare datorită nivelului mic de sunet generat de un motor electric.

Mai sunt lucruri de rezolvat, încă nu este perfectă tehnologia dar în maxim 10 ani cred eu că o să avem mașini electrice de volum ce sunt accesibile la preț și oferă mult mai multe avantaje decât o mașină cu motor pe combustie.

https://spectrum.ieee.org/the-ev-transition-explained-2658463709

https://nhsjs.com/2022/a-comparison-of-the-environmental-consequences-in-the-production-and-disposal-phases-of-lithium-ion-batteries-and-gasoline/

https://faktencheck-energiewende.at/en/fakt/wie-ist-die-oekobilanz-von-e-fahrzeugen/

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani