Mașinile, scuterele și motocicletele ce funcționează pe baza combustiei interne au nevoie de o componentă denumită „bujie” ce dă scânteia motorului.
Bujia trebuie să reziste la temperaturi de 100+ grade și la depuneri în așa fel încât să faciliteze funcționarea în parametri a motorului.
O bujie defectă nu numai că-ți afectează consumul mașinii dar contribuie la multe alte probleme ce țin de performanță.
În acest articol am să-ți menționez 5 Simptome bujii defecte la mașină pe care cel mai probabil le experimentezi acum la vehiculul tău.
Motorul ezită la pornirea la rece
Dacă sesizezi că motorul ezită atunci când vrei să-l pornești, rece fiind, cel mai probabil este vorba de bujii defecte care au trecut de durata lor de utilizare.
Bujia fiind expusă la temperaturi mari în timp electrodul ei se deformează sau acumulează depuneri.
Depuneri ce-i cresc rezistența electrică și automat îi afectează capacitatea de a oferi o scânteie „sănătoasă”.
Astfel dacă o bujie nu mai funcționează în parametri, motorul ezită să pornească la prima cheie și calculatorul mașinii încearcă că compenseze cu mai mult aer sau combustibil, lucru ce duce la o ușoară instabilitate, adică la trepidații.
Trepidații la pornirea motorului sau în mers
Trepidațiile ce provin de la motor care nu sunt însoțite de sunete metalice (pentru că atunci discutăm de alte probleme) cel mai probabil vin de la una sau mai multe bujii defecte.
De îndată ce una sau mai multe bujii ale mașinii tale nu mai conferă o scânteie în parametri de funcționare ai motorului, computerul mașinii va încerca să compenseze cu mai mult combustibil în camera de ardere sau cu aer, stricând astfel parametri amestecului rezultând într-o serie de detonații necorespunzătoare ce duc la acele trepidații.
Atenție! Uneori trepidațiile pot proveni și de la bobina de inducție care este defectă.
Consum crescut de carburant
Când mașina începe să consume mai mult decât ești obișnuit uzual, primul lucru la care trebuie să te sunt bujiile.
După cum am spus și în punctul anterior, mașinile din ziua de azi (tot ce este după anul 2000) au sisteme avansate de compensare atunci când o componentă începe să arate semne de obosează.
De îndată ce una sau mai multe bujii nu mai conferă aceiași calitate a scânteii, motorul va necesita alte valori de aer/combustibil pentru a face posibilă detonația.
Astfel poate rezulta într-un consum mai mare de carburant.
Totodată ce mai poți verifica este filtrul de aer (ce e necesar să-l schimbi la 10.000km, senzorul de presiune aer să fie curat și clapeta de accelerație să se deschidă total.
Emisii crescute
De asta este cam greu să-ți dai seama singur, trebuie să verifici cu o stație ITP.
Nu înseamnă neapărat că mașina va scoate fum (deși poate fi posibil și asta) însă emisiile de gaze de seră vor crește odată ce bujiile arată semn de îmbătrânire.
Pe lângă asta este posibil ca datorită noxelor crescute să aibă de suferit și catalizatorul sau supapa EGR.
Admisie / EGR / Catalizator înfundat
Deși acesta cazuri sunt o idee mai izolate.
Ca să afectezi catalizatorul / supapa EGR / admisia trebuie să mergi destul de mult cu bujiile uzate și să ignori martorii din bord.
Însă dacă se merge foarte mult timp cu bujii care nu mai sunt în parametri, mașina va începe să aibă mai multe gaze arse necorespunzător și va avea depuneri pe tot traseul de evacuare ce include catalizatorul, traseul de recirculare al gazelor și supapa EGR.
Acest lucru o să afecteze pornirea mașinii la rece, funcționarea mașinii și gradul de poluare.
Concluzii Simptome bujii defecte
Este important să nu ignorăm aceste semne și să efectuăm verificări periodice ale bujiilor. Înlocuirea la timp a bujiilor poate preveni probleme mai grave ale motorului și poate asigura o funcționare optimă a mașinii.