Mașinile electrice chinezești fie că vrem sau nu să acceptăm asta, o să facă parte din viitorul nostru, într-o formă sau alta.
Astfel va trebui eventual să ne familiarizăm cu ele și mai ales să vedem când este momentul oportun ca să facem upgrade-ul.
Și asta este cumva normal. Mediul este foarte competitiv și companii chineze au resursele necesare ca să poată să-și vândă produsele și la noi.
- Da…știu la ce te gândești acum:„Vai! China?! Nu o să am eu de când să-mi cumpăr o mașină făcută pe vapor”.
Chiar dacă pe de pe o parte afirmația ta este oarecum justificată – în contextul în care din China vin extrem de multe produse de proastă calitate, inclusiv mașini – eu am să-ți propun să ai o perspectivă deschisă și asta din mai multe privințe:
- deja foarte multe lucruri sunt făcute în China: de la telefoane mobile populare până la mașini de la companii cunoscute
- calitatea produselor chineze variază: adică sunt și produse extrem de proaste dar și produse decente sau chiar calitative
- China furnizează multe componente pentru produsele electronice din viețile noastre cotidiene, deci se presupune că au și experiență cu asta
- Mașinile chinezești încă nu s-au dovedit a fi fiabile pentru că sunt de puțin timp pe piață, va trebui să le permitem să o facă
BYD
Un brand care este cunoscut mai mult prin Anglia, Australia și America este o companie producătoare de mașini electrice ce activează și în sectorul energetic din China.
BYD este o abreviere de la „Build Your Dreams” și a fost fondată în anul 1995 producând baterii reîncărcabile inițial.
Însă datorită cererii pieței au început să producă și vechicule.
Ceva ani mai târziu compania și-a făcut apariția prin Europa (în special prin Vestui Europei, inclusiv Anglia) având planuri să-și extindă distribuția de vechicule (în principal mașini electrice și autobuze) către piața noastră.
BYD are în momentul de față mai multe modele pe care le produse, unele din ele chiar au fost apreciate de presa britanică.
Aici putem aminti modele precum:
BYD Seal
- O baterie cu o capacitate de 82 kWh, oferind o autonomie de până la 570 km sub ciclul WLTP.
- Capabil de încărcare DC de la 30% la 80% în doar 26 de minute cu o putere de încărcare de până la 150 kW.
- Disponibil atât în configurații cu tracțiune spate, cât și cu tracțiune integrală.
- Bateria este proiectată pentru un ciclu de viață mai lung, suportând peste 5000 de cicluri de încărcare și descărcare.
- motorizări de la 201 Cai putere până la 308 Cai putere
- preț de la 44900 Euro
BYD Dolphin
- o baterie ce care o capacitate de până la 60.48 kWh având în jur de 490km autonomie
- disponibilă doar cu tracțiune față
- motorizările au de la 94 Cai putere până la 201 Cai putere
- baterie optimizată pentru cicluri de încărcare mai multe
- preț de la 28990 Euro
- baterie de 62.0 kWh ce are avea o autonomie estimată de până la 420km
- motorul are o putere de 204 Cai și propulsează doar puntea față
- baterie optimizată pentru mai multe cicluri de încărcare
- preț de la 38000 Euro
NIO
NIO este un producător de mașini electrice chinezești, ce are sediul central în Shanghai și a fost fondată în anul 2014.
El se remarcă prin mașini o idee mai luxoase decât competitorii săi și țintește în principal către publicul de mijloc sau chiar către cel care caută mașini de lux.
În anul 2016 compania și-a făcut debutul cu prima mașina electrică denumită NIO EP9. Doi ani mai târziu compania a fost listată public pe bursa de valori din Stele Unite și s-a remarcat prin tehnologia pentru baterii ce pot fi înlocuite rapid și prin tehnologii asociate vehiculelor autonome.
Compania a început expansiunea către Europa în 2021, prima țară în care au fost comercializate vehiculele brandului a fost Norvegia.
În 2020 brandul a avut câteva probleme financiare și datorită unor investitori chinezi a reușit să iasă din impas.
Modele de mașini populare ale brandului NIO sunt:
NIO ET7
- baterie de până la 150kWh fiind una din cele mai mari baterii disponibile pe o mașină electrică
- autonomie de până la 1000km și ar avea compatibilitate pentru sistemul de înlocuire rapidă a bateriei
- putere estimată de până la 653 Cai cu tracțiune integrală (deși sunt și motorizări mai puțin puternice)
- mașina se poate achiziționa și fără baterie la prețul de 70000 Euro
NIO EL7
- motor cu putere de 653 Cai ce ar permite o accelerație de la 0 la 100 în 3.9 secunde
- autonomie de până la 615 km pe modelul de autonomie mare
- bateria care poate fi înlocuită rapid la o stație automată, are o capacitate de de 75kWh
- prețul de achiziție a lui NIO EL7 este de 73900 Euro fără baterie
MG
MG este un brand cu notorietate în piața auto britanică și din lista nostră e unul dintre cei mai populari producători de mașini electrice din Europa.
Partea bună la MG e cumva raportul preț/calitate ce este caracteristic modelelor chinezești.
Chiar dacă brandul MG are o istorie îndelungată în Anglia, acesta nu mai are legătură cu fondatorii inițiali și identitatea inițială.
Brandul MG a fost achiziționat de chinezii de la SAIC Motor undeva prin 2005 după ce MG Rover Group a intrat în faliment.
Actualmente compania s-a remarcat prin mașinile electrice accesibile cu foarte multe dotări. Compania comercializează și mașini cu combustie internă ce rivalizează competiția coreeană și franceză.
Câte modele de mașini electrice MG sunt:
MG4
- baterie de 64KWh capacitate nominală pentru modelul long range
- autonomie de până la 435 km pe modelul de top
- până la 429 Cai putere pentru modelul cu tracțiune integrală
- preț de la 31900 Euro
MG ZS EV
- baterie de 72.6kWh capacitate nominală pentru modelul long range
- tracțiune față și până la 156 Cai putere
- autonomie de până la 440 km
- preț începând cu 29.900 Euro
Sunt mașinile electrice chinezești fiabile?
Acum în materie de fiabilitate, mașinile chinezești vor trebui să se dovedescă.
Spre deosebire de brandurile europene sau chiar și cele americane, există o oarecare „pretenție” din partea consumatorilor pentru partea de servicii clienți și mai ales pentru fiabilitate.
În mod categoric nu o să fie la fel de fiabile precum o Toyota sau o Honda dar cei care au achiziționat unul din brandurile de mai sus par să fie mulțumiți.
Acum chestiunea cu fiabilitatea trebuie să se pună diferit.
Fiind mașini electrice, cum o să fie suportul producătorului pentru ele în 10 poate chiar 20 de ani?
O mașină electrică dacă are bateria înlocuită/recondiționată odată la 15 ani să zicem ar trebui să meargă – în mod teoretic cel puțin – la infinit. Asta dacă s-au respectat ceva intervale de service și mai ales dacă a fost întreținută mașina.
O mașină electrică are extrem de puțin piese în mișcare ce se pot defecta dezastruos, de aici ar veni și avantajul să spunem.
Acum ce ține de tablă și timonerie, e greu de spus! Nu știu dacă au fost gândite special pentru piața din Europa unde se mai dă cu sare pe jos iarna și mai există pietre pe carosabil, gropi și așa mai departe.
Ce garanție au mașinile electrice chinezești?
Uzual producătorii de mașini chinezești ce sunt vândute în Europa, au în jur de 7 ani garanție și o limită de kilometri, uzual în jur de 150.000.
Aici ai incluse unele schimburi de consumabile însă restul de vor plăti, cum se practică și la alți producători.
Prețurile pentru baterii, în cazul în care se defectează, se știu doar la brandul Nio, pentru MG și BYD eu nu am găsit prea multe informații, dar din ce estimez eu un acumulator de 46kWh ar trebui să fie cam 10.000 de euro unde se mai adaugă și manopera.
Concluzie
Mașinile electrice o să fie o parte din viitorul nostru. În anul 2050 deja mai bine de 30% din mașinile din circulație o să fie electrice.
Iar o parte din aceste mașini vor fi furnizate de către chinezi.
Numai în anul 2022 în anumite țări au fost vândute foarte multe mașini electrice, undeva pe la 50% pe unele regiuni.
Fiabilitatea acum este cumva în aer, sunt multe probleme de aprovizionare cu piese de schimb și asamblare îndoielnică la unii producători. Dar să nu uităm că și Testa a avut probleme ce acest gen, nici să nu mai menționăm producători mari europeni ce au făcute multe compromisuri în unele situații la mașinile electrice.
Sfatul meu este: dacă-ți permiți o mașină nouă, electrică, dă o șansă brandurilor chineze și posibil să fii surprins plăcut.
Tu ai o mașină electrică chinezească? Lasă te rog un comentariu cu experiența ta