Cred ca asta e una din cele mai des intalnite intrebari de catre cei priceputi cu automobile este Diesel sau Benzina, ce combustibil aleg pentru viitoarea mea masina.
Iar din punctul meu de vedere este o intrebare extrem de valida care ne ajuta sa intelegem mai bine ce rol are fiecare combustibil in viata persoanala sau in scop comercial.
Si pe langa asta te va face sa obtezi la masina ideala cu combustibilul ideal in cazul tau.
- Benzina sau diesel: La ce este utilizat fiecare combustibil si ce motorizare ar trebui sa alegi
- Cum se produce benzina si motorina?
- Benzina sau diesel , care combustibil e pentru masina ta?
- Daca ai drumuri lungi de facut sau mereu o sa ai atasata remorca e recomandata o motorizare diesel
- Pentru o masina de oras este neaparat sa imi cumpar benzina?
Benzina sau diesel: La ce este utilizat fiecare combustibil si ce motorizare ar trebui sa alegi
Hai sa incepem articolul prin a explica procesul de producere a combustibililor si cateva detalii cheie referitaore la ele, fara a intra foarte mult in detalii tehnice.
Cum se produce benzina si motorina?
Practic se ia titeiul neprocesat care „calatoreste” prin conducte, tiruri sau vase maritime imense si se introduce intr-o rafinarie.
In rafinarie titeiul se pompeaza intr-o camera speciala unde se incalzeste la temperaturi de aproximativ 400 ℃.
De aici titeiul ca orice lichid incepe sa se evapore si cum se evapora urca in aceasta camera.
Si cu cat urca mai mult cu atat temperatura acestuia va scadea ca in graficul prezentat. Automat incepe extractia fiecarui lichid (fiind extras la fiecare etapada) ce il intalnim acum in industria auto si nu numai.
Lichidul imediat va fi racit si va trece printr-un proces de purificare/tratare rezultand combustibilul final.
Dieselul se produce la o temperatura de aproximativ 250 ℃ in timp ce benzina pe la 110 ℃. Asta inseamna ca lichidele se evapora la temperaturi diferite si automat difera si cifra lor octanica impreuna cu consistenta.
Benzina sau diesel , care combustibil e pentru masina ta?
Practic motoarele pe motorina functioneaza o idee diferit in comparatie cu motoarele pe benzina.
Motoarele pe motorina functioneaza pe un principiu de compresie cilindrica. Datorita faptului ca motorina are o temperatura mai mare de evaporare (si explozie de altfel) cilindrul are o mica cantitate de aer in interior si se comprima extrem de mult.
Atunci cand e vorba de un factor de compresie atat de mare se genereaza caldura (undeva la 500 ℃) iar atunci cand este injectata motorina in cilidru se produse explozia fara sa mai fie nevoie de o bujie ce da scanteie.
Un motor pe benzina in schimb introduce o combinatie mica de aer si benzina in cilindru si se face compresia (compresia acestui mix este mult mai mica in comparatia cu un motor diesel) si in partea de sus a cilindrului bujia aprinde combustibilul impingand pistonul in jos creeand astfel miscarea autotorurismului.
Daca ai drumuri lungi de facut sau mereu o sa ai atasata remorca e recomandata o motorizare diesel
Un motor diesel are in linii mari mai mult cuplu la turatie mai mica in comparatie cu unul pe benzina. Astfel vedem aceste motoare in autoutilitare, tractoare, tiruri si chiar in vapoare.
Avand mai mult cuplu motoarele au capacitatea sa miste mai multe greutate si mai ales la drumuri lungi consumul va fi mai mic.
Un motor pe benzina in schimb se tureaza mai mult si automat cuplul produs la turatie mica este redus.
Fiind nevoie de mai mult combustibil in cilidru pentru a produce mai multa putere. Astfel motoarele pe benzina sunt intalnite in general la masinile sport, drujbe sau alte echipamente de santier pana si la motociclete.
Unde ai nevoie de turatie mare un motor pe benzina este alegerea perfecta.
Mai mult decat atat acum motoarele noi pe motorina au nevoie de un anumit numar de km, ca sa poata ajunge motorul la o anumite temperatura in asa fel in cat sa faciliteze curatarea filtrului de particule.
Practic e un proces prin care odata ce motorul ajunge la temperatura de operare incepe treptat sa incalzeasca filtrul de particule si sa faca un noi de proces de curatare a acestuia.
Curatarea se poate efectua si in regim urban insa nu este la fel de eficienta ca atunci cand ai motorul incalzit optim si ai o viteza constanta. Facand asta o sa-ti prelungesti durata de viata a filtrului si o sa previi si alte probleme ce pot aparea (EGR infundat, injectoare ce nu mai functioneaza in parametri etc)
Pentru o masina de oras este neaparat sa imi cumpar benzina?
Nu neaprat! Insa este mai eficient un motor pe benzina in oras nu din pricina consumului ci a modului de functionare.
Daca folosesti masina doar pentru oras sau majoritar in oras, uzual nu prea ai timp sa o lasi sa ajunga la temperatura de operare sau sa mergi un numar minim de km,mai turat ca sa poata motorul sa fie eficient.
La motorul pe benzina pur si simplu dai cheie. astepti 1-3 minute (unii nici macar atat nu asteapta) dupa ai plecat la drum. Fara sa te intereseze de filtrul de particule, de injectoarele tale sau EGR.
Benzina prin natura ei este si un solvent, ce spala unele componente cu care intra in contact in motor, astfel depunerile sunt minime la multe din modele ce functioneaza pe acest tip de combustibil.
Si pentru acest lucru se preteaza perfect pentru distante scurte.
La diesel dupa cum am spus si mai sus este mult mai racomandat sa aiba motorul temperatura optima de functionare si o turatie constanta ca sa fie cat mai eficient posibil si sa previna depunerile pe unele din componente.
Dar daca jobul presupune o deplasare constata in afara localitatii si mai mult decat atat implica ca mereu sa ai portbagajul plin sau masina plina, un motor pe benzina nu este neaparat recomandat.
Nu neaparat ca nu ar face fata un motor pe benzina dar pur si simplu el nu este facut sa fie supus la incarcatura excesiva si mai ales – in medie cel putin comparativ cu un motor pe motorina – poate avea consumuri mai mari ce nu te mai pun in avantaj.
Daca nu te deplasezi foarte des in afara localitatii si doresti o comutare in mare parte locala, motorul pe benzina e o alegere mai buna. Plus ca ai posibilitatea sa-l convertesti pe GPL daca consideri ca acesta consuma mult prea mult.
Diesel sau benzina un tabel cu atantaje si dezavantaje
Dezavantaje motoare pe benzina |
---|
Consum ridicat de combustibil în oraș (mai ales pe motoarele cu cilindree mare) |
Cuplu mai mic la turații scăzute (cuplul maxim este atins abia la turație mare către maxim) |
Dezavantaje motoare pe motorină |
---|
Motoare sensibile la exploatarea în oraș (pe distanțe scurte, subturat) |
O idee mai zgomotoase |
Predispoziție mai mare la defectare dacă nu se efectuează drumuri lungi regulat sau nu se merge periodic mai turat |
Variante de mijloc pentru diesel si benzina? Masina cu motorizare hibrid
Chiar daca in medie costul unei masini hibrid poate fi mai mare si trebuie sa-ti asumi faptul ca dupa 15 ani va trebui sa faci o reconditionare sau inlocuire a bateriei hibrid, masinile hibrid sunt o alternativa pentru oras mai ales daca vrei sa ai un consum ca de diesel.
O masina hibrid are motoare pe benzina, aspirate cu putini cai ce sunt extrem de fiabile si chiar daca nu ai prea multa putere se descurca foarte bine si la drum lung. (trebuie sa fii mai temperat cu depasirile dar categoric sunt masini calabile la drum lung).
Cateva optiuni de masini hibrid accesibile sunt:
- Toyota Auris
- Toyota Prius
- Toyota Corola
- Toyora Rav4
- Lexus Ct200h (echivalentul unui Audi A3)
- Lexus IS300h (o idee mai scump, este echivalentul unui Seria 3)