Motoarele diesel sunt extrem de populare in zilele noastre. Acestea au un cuplu foarte bun si astfel le permite sa obtina consumuri foarte scazute chiar si atunci cand sunt incarcate cu o greutate mare. Din acest motiv toate autoutilitarele si masinile de mare tonaj au motoare diesel. Un motor pe benzina pur si simplu nu s-ar preta. Nu numai ca consumul in sine nu ar fi deloc optim dar si puterea efectiva a motorului va lasa de dorit, mai ales atunci cand e cazul tractarii unei remorci de cateva tone in spate.
Ma rog, motoarele cu combustie interna diesel sunt atat de populare incat pana si masini mai mici, de naveta, au inceput sa le aiba chiar de cateva decenii bune.
Acum vine partea in care va prezint si impedimentul cu motoarele pe motorina, impediment ce nu este neaparat favorabil pentru noi oamenii in general.
Motoarele ce functioneaza pe motorina sunt extrem de poluante in comparatie cu cele pe benzina.
De asta atunci cand trece o masina diesel pe langa tine simti un miros usor intepator si iti da o senzatie neplacuta la inhalat. Acum asta la o singura masina, va puteti imagina cum mii de masini, unele si mai vechi de 10 ani, fac aerul dintr-un oras aglomerat.
Problema poluarii a fost semnalata de mai mult timp, astfel de prin anii 80 motoarele diesel dispun de diverse filtre si modalitati prin care sa reduca nivelul de noxe eliminate datorita procesului de combustie a combustibilului.
Unul din aceste sisteme este valva EGR ce este anulata de multe persoane.
Practic anularea se face din motive de fiabilitate și pentru mărirea performanței, însă ce este EGR-ul și de ce se anulează?
Ce este EGR si la ce ajuta motorul?

Practic EGR-ul introduce gazele din camera de ardere inapoi in motor, dupa ce acestea au fost racite prin intermediul schimbator de caldura ce la randul lui este racit de un lichid.
Acest proces se produce doar in anumite faze ale procesului de functionare al motorului, in principal cand motorul este incalzit si nu foarte solicitat.
Supapa EGR nu ajuta motorul neaparat, acesta ar functiona fara probleme si fara aceasta, insa datorita EGR-ului sunt reduse noxele.
EGR-ul nu functioneaza in permanenta. Daca ar functiona in permanenta motorul s-ar inneca, nu ar mai face arderea eficienta si ar rezulta intr-un fum alb, gros si foarte inecacios eliminat pe teava de esapament.
Cum stiu daca EGR-ul meu functioneaza in parametri?

Am scris un articol despre asta ce il gasiti aici. Pe scurt motorul pierde din putere, scoate un fum alb si martorii se aprind in bord.
Daca masina ta diesel arata unul sau mai multe din semnele defectiunii mentionate mai sus este indicat sa te prezinti cu autoturismul la un service autorizat. Un EGR infundat poate cauza o suita de alte probleme ce pe termen lung duc la compromiterea motorului.
Mecanic dintr-un service autorizat
Un EGR murdar face ca experienta de utilizare a masinii per total sa nu fie foarte buna. Pe langa consum mai crescut si alte mici inconveniente, in timp daca se merge foarte mult cu sistemul EGR defect, se poate compromite irecuperabil motorul.
Lucru ce este intalnit la unele motoare diesel din urma cu cativa ani.
De ce opteaza unele persoane la anularea EGR sau DPF
Pentru ca EGR-ul afecteaza eficienta motorului unele persoane opteaza la anularea EGR si la anularea DPF.
Insa care sunt motivele pentru care se opteaza la anulare?
Pai in primul rand este sporita marginal fiabilitatea motorului si in unele situatii (daca motorul este motificat in principal) acesta poate dezvolta mai multa putere.
Dar odata cu anularea apar o serie de alte probleme ce pot face ca motorul sa nu mai functioneze in parametri. Practic o sa aiba o cantitate mare de fum scoasa pe esapament automat fiind mai greu sa treci testul de noxe si la masinile ce au multi senzori pot cauza alta probleme pe viitor.
Un articol detaliat despre anularea EGR puteti gasi aici si despre DPF aici.
Concluzii
Sistemul EGR este unu destul de esential la noile masini diesel. Acesta imbunatateste calitatea arderii si in acelasi timp limiteaza volumul noxelor eliminat pe teava de esapament.
Chiar daca motorul este o idee mai incet (dezvolta mai putina putere) si mai stricacios, acest sistem face posibila reducerea toxicitatii emisiilor ce imbunatateste calitatea vietii persoanelor din orasele aglomerate.
Sper ca am fost cat se poate de explicit in explicarea sistemului de recirculare al gazelor de combustie, in cazul in care aveti nelamuriri sau intrebari le puteti adresa mai jos si am sa incerc sa va raspund in cel mai scurt timp posibil.