anulare dpf

Anulare DPF: Avantaje și dezavantaje pentru mașina ta

Ar trebui să faci o procedură de anulare DPF? Hai să explorăm împreună lista de avantaje și dezavantaje.

Mașinile diesel au un filtru pentru captarea particulelor mici ce au în medie cam 2.5 microni. Aceste particule sunt extrem de toxice și sunt captate în filtru pentru a îndeplini noile norme de poluare impuse în marine state de pe Glob.

Filtrul de partcule se mai numește regăsește pe internet și materialele tehnice sub denumirea de DPF (Diesel Particulate Filter), fiind prima oară instalat pe motoarele diesel în anii 1970 iar pentru autovehicule private prin anii 1980.

Însă cu trecerea timpului acest filtru ajunge să se înfunde, drept urmare posesorii de autohehicule cu DPF caută metode alternative pentru a scăpa de erorile din bord și a recăpăta puterea de altădată a mașinii.

DPF-ul nu este sinonim cu EGR-ul. Un articol despre anularea EGR găsești aici

O metodă extrem de populară în România este cea de anulare DPF ce se execută la o bună parte din service-urile de cartier sau chiar și acasă de proprietarii mai iscusiți cu mecanica.

Dar care sunt riscurile anulării filtrului de particule și care sunt avantajele?

În acest articol am să vă cumulez obiectiv avantajele și riscurile asociate unei proceduri de anulare DPF, ne fiind o procedură ilegală în mod special (e mai mult o chestiune de moralitate) las la aprecierea fiecăruia dacă dorește să facă o astfel de intervenție asupra propriului autovehicul.

Avantaje anulare DPF

Puterea motorului este restaturată sau chiar îmbunătățită

Fiind la bază un filtru cu foarte multe elemente în interior, filtrul de particule „îneacă” o idee motorul. Adică pune o barieră gazelor ce urmează a fi evacuate astfel cauzând motorul să nu funcționeze la capacitate maximă.

Odată anulat filtrul nu mai există acest blocaj pe sistemul de evacuare, astfel motorul evacuează gazele mai rapid și face ca accelerația să răspundă mai bine la comenzi.

În unele cazuri motoarele pot dezvolta puțin mai multă putere decât specificațiile din fabrică.

Eliminarea definitivă a erorilor din bord

Sunt nenumărate erori în computerele de bord ale mașinilor ce sunt menite să se declanșeze când filtrul de particule este înfundat.

Astfel este afectată direct funcționalitatea mașinii dumneavoastră.

Odată anulat filtrul de particule erorile acestea pot fi șterse și automat nu o să mai apară pe viitor (erorile pot să reapară într-o formă sau alta numai dacă anularea din soft nu a fost făcută corespunzător).

O cheltuială în minus

Un filtru de particule original este foarte scump. Mai ales dacă mașina ta este second-hand nu este justificată achiziționarea unuia nou.

Iar filtrele de particule aftermarket nu se ridică la nivelul unuia original și costurile sunt destul de piperate.

Astfel per total te va scuti de niște lei ce-i poți utiliza să faci alte îmbunătățiri.

Dezavantaje anulare DPF

Clogged Dpf | Hackaday

Inspecția tehnică periodică nu va fi promovată

Nu este ilegal neapărat să circuli fără DPF însă dacă ai programat ITP-ul există o probabilitate foarte mare ca să nu-l promovezi.

Anulând DPF-ul se vor crește automat și noxele substanțial, lucru ce va sesiza mecanicul ce-ți evaluează mașina. Astfel o să rezulte în incapacitatea ta de a mai circula cu mașina pe drumurile publice.

Același lucru se aplică și dacă ești oprit pe stradă de către RAR.

Mașina va scoate fum

Există o șansă destul de mare ca mașina să scoată fum după anularea filtrului de particule. Acest lucru este cauzat de partea fizică a filtrului ce captează particulele emise de motor.

Odată eliminată gazele și toate elementele toxice au ieșire directă către exterior fără să mai fie blocate de filtru.

Poluarea crește semniticativ

Acest filtru este instalat pe mașinile diesel tocmai pentru a capta particulele microscopice ce sunt produse odată cu combustia motorinei.

Fără DPF particulele ies direct pe țeava de eșapament și poluează mediul înconjurător.

Diferența între noxele emise de motoarele pe benzină și noxele emise de motoarele diesel este că motoarele pe benzină, gazele motoarelor, au efect de seră adică se ridică în atmosferă pe când gazele motoarelor diesel stau la nivelul solului și fac ca aerul să fie extrem de greu de respirat.

Potențiale probleme pe viitor

Anularea DPF se face atât fizic (se taie filtrul de particule) cât și prin software (se modifică softul mașinii ca să ignore DPF-ul). Fiind un sistem mai complicat ce se bazează pe mulți senzori și martori, pe viitor pot apărea probleme cu stabilitatea softului mașinii ce pot cauza erori în bord la defectarea altor componente ce conunică cu sensorii DPF.

Foarte toxic pentru tine și mediu

În interiorul filtrului sunt o mulțime de particule ce sunt extrem de toxice pentru tine dar și mediul înconjurător. Odată eliminat filtrul aceste particule ajung în pe pielea mecanicului ce efectuează eliminarea și după ce procedura e completă, ajung în evacuarea finală a mașinii și ulterior în exterior în aer și pe carosabil.

În cazul mecanicului acesta o să experimenteze mâncărimi și uneori iritații, nici să nu mai pomenim faptul că dacă inhalează acel praf din PDF are o șansă să dezvolte cancer la plămâni.

La exterior ajunse particulele pot fi inhalate super ușor de ceilalți participanți la trafic, bicicliști sau chiar pietoni.

Este ilegal să anulezi DPF-ul?

Da, este ilegal să anulezi filtrul DPF al mașinii tale diesel (Diesel Particulate Filter) în majoritatea țărilor din lume, inclusiv în România.

Ba mai mult de atât, în unele țări din Europa este considerată infracțiune.

Practic orice modificare ce o faci mașinii, în România cel puțin, trebuie să fie aprobată de către RAR.

Deci dacă anulezi DPF-ul mașinii aceasta automat va trebui să treacă pe la RAR să o inspecteze.

Și fiind o modificare care „strică” funcționalitatea din fabrică a mașinii, crescând semnificativ noxele, automat mașina nu o să promoveze inspecția.

ITP-ul este o șansă să-l treci.

Anulare sau curățare DPF?

În mai bine din 70% din situații, atunci când ai o problemă la filtrul PDF aceasta ori poate fi remediată din soft.

Adică practic se pune testerul pe mașină și se pornește un ciclu de regenerare ce poate rezolva erorile computerului de bord.

Însă dacă filtrul este mult prea înfundat datorită exploatării neadecvate a motorului, filtrul se poate da jos, se inspectează cu o cameră pentru a nu fisurat sau spart și apoi cu presiune se introduce apă caldă în el (sau un soi de substanță chimică ce nu lasă reziduri) cel curăță de impurităță.

În majoritatea situațiilor aceasta este cea mai ieftină și eficientă metodă de curățare DPF și chiar recomandată să o faci dacă mașina ta are peste 170.000 – 200.000 KM.

Chiar dacă în teorie ați putea face curățarea acasă, nu vă recomand. Acele particule din DPF trec prin piele și sunt extrem de toxice (sunt cancerigene).

Concluzia

Progresul tehnologic din ultimii ani a fost considerabil pentru motoarele cu combustie internă. Însă datorită normelor de populare din ce în ce mai stricte este necesară implementarea de metode pentru a reduce popularea și face mediul în care trăim mai plăcut.

DPF-ul este un astfel de sistem ce ne ajută să îmbunătățim calitatea aerului mai ales în orașele foarte poluate. El în sinea lui este un sistem destul de inteligent care își îndeplinește scopul cu brio, drept urmare nu văd rostul să-l elimini deodată ce mașina a fost gândită cu un astfel de sistem.

Adică e un cost la care trebuie să te aștepți mai ales dacă te interesează un motor diesel. Dacă nu ești gata să îți asumi un asemenea cost, poți să te reorientezi către un motor pe benzină sau poate chiar ceva hibrid (care în ultima perioadă au început să coboare în preț).

Tu ce părare ai? Merită anularea DPF-ului?

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani