[adinserter block="3"]
[adinserter block="3"]
Ce este EGR

EGR înfundat sau murdar? Despre supapa EGR, de ce se înfundă și rezolvări

Dacă ai supapa EGR înfundată mașina ta o să sufere de mai multe simptome ce-i afectează performanța, consumul de combustibil și mai ales fiabilitatea (pentru că la rândul ei poate declanșa alte probleme mult mai grave la motor).

În acest articol scurt o să discutăm despre:

  • ce este supapa EGR și la ce este utilă la o mașină diesel/benzină
  • dacă ai la mașina ta EGR înfundat și cum îți dai seama de asta
  • rezolvare EGR înfundat sau murdar

Acum le luăm pe fiecare în parte și discutăm despre subiect, în cazul în care te interesează doar un subiect anume din acestea poți naviga direct la el utilizând navigarea rapidă de mai sus.

Ce este supapa EGR și la ce ajută

despre supapa egr
sursa: alttune.com

EGR este numele scurt pentru Exhaust Gas Recirculation.

Practic exact asta face sistemul, după cum spune și denumirea.

Gazele ce mașina diesel sau pe benzină în mod normal le-ar elimina în exterior pe țeava de eșapament sunt recirculate prin sistemul EGR ca să mai intre odată în camera de ardere.

De ce această recirculare? Nu afectează performanța?

Performanța este afectată categoric însă datorită gradului ridicat de toxicitate a noxelor emise de motoarele, sistemul EGR a fost inventat pentru a reduce poluarea și a face ca motoarele cu combustie internă să fie mai „eco” într-o oarecare măsură.

Beneficii EGR pe motorină cât și pe benzină

Ai crede că sistemul EGR aduce numai dezavantaje pentru motoarele cu combustie internă a mașinilor însă nu aceste este cazul.

Încă de când a fost introdus sistemul la scară mai largă (după anii 90) mașinile au început să consume în medie mai puțin combustibil și să emită mai puține noxe.

Beneficii EGR motorină

  • scade volumul de noxe eliminat pe eșapament
  • îmbunătățește marginal arderea de combustibil
  • ajută la curățarea filtrului de particule

Beneficii EGR benzină

  • scade volumul de noxe eliminat pe eșapament
  • scade consumul de combustibil
  • scade șansa ca motorul să dea rateuri
  • reduce nevoia motorului să funcționeze cu ajutorul aditivilor

Dacă dorești să citești mai multe despre ce este EGR-ul dă un click aici

Simptome EGR murdar sau înfundat. Cum îmi dau seama?

Ce este EGR

Odată ce sistemul EGR se înfundă mașina o să aibă dificultăți în a funcționa în parametri optimi.

Problema este cel mai des întâlnită pe motoarele Diesel însă și cele cu benzină pot întâmpina probleme cu timpul.

Care ar fi simptomele unui EGR defect sau murdar:

  • fum alb sau negru pe țeava de eșapament
  • motorul mașinii moare des atunci când este la relanti și poate fi menținut pornit doar dacă este accelerat imediat
  • motorul mașinii are o bătaie ciudată când funcționează (ca un soi de ticăit)
  • crește consumul de combustibil semnificativ
  • stau aprinși martori sau doar un martor în bord după câteva minute de funcționare

Simptomele de mai sus ar garanta faptul că am EGR-ul murdar?

Nu neapărat, acestea sunt mai multe niște semne universale ce vă ajută să identificați această problemă însă în același timp problemele tocmai menționate sunt cauzate mai multor defecțiuni ale motorului.

Asta cel puțin dacă sunt luate individual, însă dacă mașina ta experimentează cel puțin 2 sau 3 dintre simptomele de mai sus șansa este destul de mare ca să ai un EGR murdar sau înfundat.

Ce înseamnă EGR murdar?

Deși impropriu spus murdar (la câte gaze circulă prin supapă nu cred că există un EGR curat sincer) mă refer mai mult la faptul că supapa este blocată foarte puțin și revine mai greu la poziția inițială sau este obstrucționată marginal, ne afectând drastic motorul și capacitatea lui de funcționare.

La ce mă refer când spun EGR înfundat?

Practic la faptul că supapa este blocată și sistemul de management al motorului nu o mai poate controla. Astfel apar mai mult de 3 semne ce ar indica refuncționarea lui și în același timp martorul din bord ce indică refuncționarea corespunzătoare a supapei EGR este aprins în permanență.

Rezolvare problemă EGR înfundat sau murdar

Cea mai comună și ieftină metodă pentru a rezolva problema cu EGR-ul este să cureți carbonul ce este depus pe interiorul valvei și afectează modul de funcționare al acesteia (o menține blocată sau o face să funcționeze intermitent).

Cea mai costisitoare ar fi curățarea valvei prin intermediul unui aparat special ce pompează hidrogen în galeria de admisie (se mai poate curăța valva și scoasă de pe mașină utilizând substanțe speciale de curățare și degresare)

Rezolvare problemă EGR în trei moduri:

  • prin intermediul unui spray de curățare EGR ce poți cumpăra de aici cu valva încă pe mașină
  • curățare cu substanțe speciale de curățare sau cu spray însă cu valva scoasă de pe mașină
  • înlocuirea valvei sau a altor elemente ce țin de sistem

Sunt multiple variante ce puteți să le încercați pentru curățarea EGR-ului în fiecare variantă variază de la vehicul la vehicul.

Dacă ați cumpărat recent mașina și doriți să fiți sigur că aceasta va funcționa în parametri pentru o perioadă lungă de timp puteți opta să utilizați un spray de curățare sau să efectuați o decarbonizare.

Dacă mașina deja arată anumite semne că ar fi EGR-ul înfundat puteți încerca și metodele de mai sus sau să scoateți valva și să o curățați manual.

Dacă nici una din aceste metode nu a funcționat va trebui înlocuită valva sau alte elemente din sistem.

Este recomandat să cereți ajutorul unui service autorizat în cazul în care supapa EGR nu mai poate fi curățată sau dacă încercările de curățare au eșuat.

Concluzii

EGR-ul a devenit o parte esențială din componența mașinilor cu combustie internă. Acest sistem nu este perfect însă ajută să scadă noxele produse de motoare și în același timp face ca autoturismul să fie mai eficient.

Pentru a preveni problemele cu EGR-ul pe viitor este recomandată întreținerea motorului regulat (cu substanțe de curățare) și să ieșiți cu mașini la drum lung periodic ca să vă asigurați că executați o curățare a sistemului.

Tu ai probleme cu EGR-ul? Lasă te rog un comentariu mai jos.

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles