[adinserter block="3"]
[adinserter block="3"]
garnitura-chiuloasa

TOP 5 semne că se arde garnitura de chiuloasă

Table Of Contents

Garnitura de chiuloasă este unul din elementele mașinii ce este greu de schimbat și de cele mai multe ori are un preț al manoperei de 10 ori mai mare decât piesa în sine.

De asta de multe ori persoanele ce au o mașină cu garnitura defectă optează să vândă mașina decât să o repare.

Însă ce este aceasta garnitură de chiuloasă și de ce se defectează la mașinile cu mulți kilometri și grad de uzură mai mare.

Ce este garnitura de chiuloasă?

TOP 5 semne că se arde garnitura de chiuloasă 55
Diagramă simplificată motor

Practic motorul este separat în două părți.

O parte din motor este blocul motor, ce este jumătatea inferioară a acestuia, aici se regăsește arborele cotit și pistoanele iar atașat de bloc este baia de ulei cu lubrifiantul motorului.

În partea superioară blocului motor este o garnitură și apoi vine chiuloasa ce are în interior arborele cu came și supapele.

Acum dacă este să le combinăm avem un motor funcțional (bine, plus sute alte componente, însă am simplificat imaginea ca să vedeți mai bine în spațiu)

Garnitura de chiuloasă stă între bloc și chiuloasă, având rolul de etanșare (un indiciu este și în denumirea acesteia).

De ce trebuie să fie separat motorul?

Păi fiind multe piese ce intră în componența acestuia ar fi fost dificil dacă nu imposibil să se fi realizat tot motorul dintr-o singură bucată de metal.

Pe lângă asta dacă motorul ar fi fost făcut dintr-o singură bucată de metal, turnată, motorul ar fi fost extrem de greu date fiind temperaturile la care trebuie să reziste.

Iar ca un al 3-lea punct, ajută separarea motorului la lucrările de mentenanță.

Și fiind mai multe părți componente, acestea trebuiesc etanșate cu garnituri de diferite tipuri.

Garnitura de chiuloasă etanșează chiuloasa și blocul motor ce permite funcționarea motorului în condiții normale. Fără garnitură motorul ar pierde ulei, antigel și în același timp ar

Garnitura de chiuloasă este construită din metal în combinație cu un material compozit ce ajută la etanșare.

Aceasta este proiectată să reziste la presiuni și temperaturi destul de mari și fără aceasta motorul ar fi extrem de greu de sigilat.

De ce se arde garnitura de chiuloasă

TOP 5 semne că se arde garnitura de chiuloasă 56
sursa: Wikipedia

Garnitura de chiuloasă se arde în timp datorită uzurii la care este supus motorul zilnic. Aceasta se degradează după un anumit interval de ore de funcționare și din pricina temperaturilor ridicate ale motorului.

Procesul de „ardere” a garniturii de chiuloasă este normal și toate mașinile ce au motoare cu combustie internă o să sufere de această defecțiune la un moment dat

Fiind o garnitură ce etanșează două părți, aceasta oricât de bine ar etanșa ele două părți ale motorului, în timp se formează micro fisuri ce duc ulterior la pătrunderea gazelor în antigel, a uleiului în antigel și eventual și în camera de ardere.

O garnitură de chiuloasă arsă nu numai că afectează noxele, capacitatea de funcționare a motorului în parametri dar în timp poate distruge motorul.

Semne ce indică o garnitură de chiuloasă fisurată

Atunci când garnitura de chiuloasă este fisurată / arsă, nu ai putea să-ți dai seama la prima vedere, motorul funcționând în mare parte normal însă sunt câteva semne ce vor indica defecțiunea.

Odată ce vezi unul sau mai multe din aceste semne ar fi indicat să duci mașina de urgență la un service de specialitate.

1.Motorul nu mai accelerează corespunzător

Motorul mașinilor dă randament maxim datorită etanșării lui. Prin etanșare fluidele și gazele circulă corespunzător pe unde ar trebui în mod normal. Odată ce nu mai este etanșă o parte a motorului, pot apărea scurgeri sau pierderi de putere.

Atunci când sunt probleme cu garnitura de chiuloasă factorul de compresie a motorului este afectat, astfel apar probleme cu dezvoltarea de putere pentru că presiunea cauzată de explozia din camera de ardere nu mai este conform specificațiilor din fabrică.

O să observați că atunci când accelerați, chiar și la turații optime când motorul dezvoltă cel mai mult cuplu, aveți ca o încetinire a timpului de răspuns.

Motorul chiar dă semne că se chinuie să accelereze chiar dacă este accelerat foarte mult.

2.Motorul începe să piardă ulei

Dacă baia de ulei este intactă și garnitura băii de ulei nu pare să aibă probleme, atunci cel mai probabil pierderea de ulei provide de la chiuloasă.

Între chiuloasă și blocul motor există canale pe unde circulă ulei.

Uleiul are rol să lubrifieze motorul dar în același timp să confere și răcire acestuia.

Odată ce garnitura nu mai separă foarte bine canalele pe unde trece uleiul, acesta începe să-și facă loc spre exterior și va curge din ce în ce mai mult cu timpul.

Dacă mașina pierde prea mult ulei motorul nu se mai lubrifiază corespunzător și pot apărea probleme grave.

3.Motorul nu se mai răcește corespunzător

Prin canalele motorului trece nu numai ulei dar și antigelul ce răcește blocul motor. Astfel dacă garnitura de chiuloasă are fisuri poate cauza ca antigelul să se scurgă pe canalul uleiului și invers, ambele lichide contaminându-se astfel răcirea motorului este drastic redusă.

Pentru că antigelul are total alte proprietăți de disipare termică decât uleiul de motor (când vine vorba de răcire) vă puteți imagina că randamentul este afectat corespunzător mai ales în combinația ulei/antigel, substanța rezultată nu numai că afectează răcirea motorului dar în același timp poate afecta și alte componente ale mașinii ce fac circuitul de răcire.

Pe lângă asta o să vezi sub capacul motorului o depunere ușor albicioasă iar în antigel vor începe să intre gaze de eșapament (este nevoie de un test special efectual în service pentru gazele din antigel).

4.Antigelul începe să scadă și să fie contaminat

Cu timpul nivelul de antigel scade cu ceva milimetri. Asta se datorează evaporării practic și este un proces normal să spunem. Dar pentru majoritatea autovehiculelor mai ales dacă sunt întreținute corespunzător și antigelul schimbat la o anumită perioadă de timp (antigelul în timp își pierde proprietățile).

Însă dacă garnitura de chiuloasă este defectă, nivelul antigelului scade la un ritm mult mai accelerat, în funcție de cât de deteriorată este garnitura.

În situații extreme antigelul poate scădea în totalitate aproape într-un interval de câteva ore.

5.Gazele de evacuare sunt de culoare albă

Încă un semn că garnitura de chiuloasă este defecetă sunt gazele de evacuare ce încep să devină albe la culoare.

Fumul este alb, pronunțat, pentru toată perioada de funcționare și o să simțiți un miros puternic de ulei ars.

Volumul de fum alb se poate intensifica atunci când motorul este turat.

Trebuie să mai menționez faptul că fumul alb pe evacuare poate indica și o problemă la turbină sau EGR. Dacă mașina voastră nu are turbină atunci cel mai sigur este de la garnitura de chiuloasă.

Acesta este semn că uleiul deja își face loc în camera de ardere, lucru ce face ca acesta să ia foc împreună cu combustibilul mașinii degajând un fum alb foarte necăcios.

Concluzii

Motoarele mașinilor noastre sunt niște minunății ale tehnologiei.

Deci gândiți-vă! Acestea transpun o explozie în mișcare! Este incredibil!

Însă asta înseamnă că sunt supuse la un stres incredibil, zilnic, ceea ce le face vulnerabile la foarte multe defecțiuni.

Una din acestea este defectarea garniturii de chiuloasă ce sigilează motorul.

Sper că am reușit măcar puțin să vă ajut cu explicații, oricum dacă aveți întrebări mă găsiți pe Facebook și în Grupul Tehnologie România.

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles