Acum când spun că „mașina nu mai trage” este un jargon ce practic definește o problemă destul de comună întâlnită atât la motoarele pe benzină cât și cele diesel.
Practic se referă la pierderea de putere a motorului, în situațiile în care accelerezi motorul.
Simptomul principal ar fi că mașina pur și simplu nu poate să mai accelereze, la fel cum făcea în trecut, chiar dacă pedale este călcată la podea.
Pentru această problemă definită printr-o pierdere de putere a motorului, se poate justifica ușor sau mai complex.
În acest articol am să vă prezint cele 6 cauze posibile, pentru care mașina nu mai trage ca înainte și ce puteți face chiar acum să le eliminați pe fiecare în parte.
Probleme cu sistemul de alimentare cu combustibil
Acesta poate fi un filtru de combustibil murdar, o pompă de combustibil defectă sau injectoare de combustibil înfundate.
Aceste probleme pot duce la o alimentare insuficientă cu combustibil, ceea ce poate reduce puterea motorului.
Din toate probleme potențiale enumerate mai sus, cea mai accesibil de rezolvat ar fi problema cu filtrul de combustibil.
Chiar dacă la unele mașini este mai greu să ajungi la acest filtru, per total filtrul nu costă chiar așa de mult și într-o bună parte din situații problema se rezolvă.
Însă ce este important de verificat totodată când se ajunge la filtrul de combustibil, dacă pompa este funcțională.
Testarea se poate face extern pe un banc de test sau cu un multimetru. Aceste teste nu știu oricine să le facă.
Erorile în bord, dacă țin de sistemul de alimentare cu combustibil, pot fi diagnosticate doar cu un tester și în codul erorii o să vă spună care parte exact din sistem are probleme.
Probleme cu sistemul de admisie
Acesta poate fi un filtru de aer murdar care de cele mai multe ori este și cauza numărul unu pentru care motorul nu mai trage.
Sau poate o supapă de admisie blocată sau un senzor de masă a aerului defect. Aceste probleme pot duce la o cantitate insuficientă de aer care ajunge la motor, ceea ce poate reduce puterea motorului.
Practic motorul funcționează perfect la ralanti, însă când are nevoie de mai mult oxigen ca să efectueze aprinderea nu prea are de unde să mai „tragă”.
Primul pas pentru a elimina această cauză este să mergi într-o zonă unde nu este mult trafic (să eviți ca praful sau alte impurități să intre în motor) și scoți filtrul de aer.
Dacă filtrul de aer este murdar încearcă să lași mașina să funcționeze fără filtru și ascultă motorul, va trebui să sesizezi o schimbare în tonalitate.
Trebuie să nu lași motorul să funcționeze fără filtru prea mult, doar câteva minute cât faci testul.
Însă dacă eroarea tot nu dispare și mașina simți că nu pare să funcționeze corespunzător va trebui să te orientezi către senzorul MAF sau către supapele de admisie.
Dacă pui un tester pe mașină cel mai probabil o să-ți spună de unde provine eroarea și așa îți va fi mai ușor să faci diagnoza.
Un senzor MAF ce nu mai funcționează se curăță cu un spray special (care din câte știu eu este pe bază de alcool) și un beților de urechi sau o pensulă de pictat cu peri fini.
Pentru supapele de admisie este cu totul altă poveste. Unele modele de motoare (seriile de 1.4 și 1.8 de la VW) pot aduna carbon pe supape și să afecteze performanța și în unele cazuri chiar să strice motorul în totalitate.
Această cauză nu prea apare pe testere ca eroare și când o să ai alte simptome să nu fie prea târziu.
Indicat este să pui benzină de la benzinării cunoscute și să schimbi uleiul cât mai des.
Însă dacă mașina are peste 200.000 de KM și cunoști tipul de injecție al motorului (Injecția Directă suferă de aceste depozite de carbon) ar fi indicat să mergi cu admisia la o curățare cu coajă de nucă.
Practic se ia un praf de coajă de nucă și se pulverizează cu un compresor pe supape, astfel se desprinde carbonul fără să afecteze blocul admisiei.
În paralel cu acel pistol de pulverizare a prafului se utilizează și un aspirator de atelier pentru a nu băga praful acela de nucă peste tot în compartimentul motor.
Tester Diagnoza Auto Multimarca OBD II Model V317
Diagnoza Auto Multimarca OBD II Autel MaxiCOM MK808S
Probleme cu sistemul de evacuare
Cea mai comună problemă la sistemul de evacuare este un filtru DPF înfundat.
La benzină catalizatorul se înfundă mai greu deci nu este chiar așa de comună problema
Însă la diesel filtrul DPF înfundat vine și cu o eroare în bord și dacă nu are eroare încă o să se audă mașina înfundat și o să fie o pierdere semnificativă de putere, mai ales la accelerația la viteze mai mari.
Pentru a rezolva problema cu filtrul DPF sunt două variante:
- înlocuiți filtrul cu totul, costă cel mai mult
- curățați filtrul cu substanțe specifice
Curățarea se face la unele service-uri cu ajutorul unui aparat special ce face ciclu la apă încălzită prin filtru.
Această metodă este recomandată pentru că nu este chiar așa costisitoare și vă scapă de o bătaie de cap în plus cu demontatul, curățarea și montatul la loc al filtrului. Plus că ai nevoie de echipament de proiecție dacă vrei să faci curățarea singur.
Poți face curățarea și acasă însă trebuie să ai grijă să nu afectezi structura interioară a filtrului. Există substanțe speciale cu care poți să faci curățarea și găsești și tutoriale.
Dar repet, este mai indicat ca această curățarea să se facă la un service. Particulele din filtru sunt cancerigene și intră super ușor în piele.
Probleme cu sistemul de aprindere
Acesta poate fi un set de bujii uzate, un cablu de bujie defect sau o bobină de aprindere defectă.
Aceste probleme pot duce la o ardere ineficientă a combustibilului în cilindri, ceea ce poate reduce puterea motorului.
Uzual dacă bujiile au depuneri motorul va funcționa întrerupt și o să primești erori de ce țin de aprindere, deci se va simți asta și la relanti nu neapărat atunci când mergi cu mașina la drum mai lung.
Exact aceleași simptome sunt aplicabile și pentru cablurile bujiilor și ale bobinei de inducție.
Motorul funcționează întrerupt și vibrează foarte puternic.
Funcționând în doar 2 sau 3 pistoane intermitent, vă puteți imagina că accelerația este afectată drastic, adică e ca și cum ai pierde 25-33% din puterea totală a motorului.
Pentru a testa dacă bujiile sunt în regulă, le poți demonta singur de pe mașină însă este important ca motorul să fie rece. Dacă sunt foarte afumate și dacă forma vârfului exact unde se face scânteia este ușor rotunjită.
Probleme cu sistemul de transmisie
Cea mai comună problemă aici este cu ambreiajul dacă aveți o mașină manuală și la cutia de viteze dacă aveți o mașină automată.
La mașinile manuale ambreiajul poate patina dacă are uzură excesivă, ceea ce face ca mașina să nu mai poată accelera atunci când apeși pedala la podea.
Odată cu asta se aude și un sunet metalic pronunțat, ca și cum două plăci de metal se freacă între ele.
Pentru cutiile automate, problema este tot la partea de ambreiaj, numai că rezolvarea ei e mult mai complexă.
Probleme cu senzorii și calculatorul de bord
Acesta poate fi un senzor defect, cum ar fi un senzor de oxigen sau un senzor de presiune a aerului, sau o problemă cu calculatorul de bord.
Aceste probleme pot duce la o reglare incorectă a amestecului de combustibil și aer, ceea ce poate reduce puterea motorului.
Totodată mai este posibil ca pedala de accelerație să nu comuteze corect deschiderea clapetei de admisie.
Dacă pedala de accelerație este mecanică, va trebui să verifici tensiunea cablului. Însă dacă clapeta este controlată electronic, aceasta verificare se poate face doar pe tester.
Simptomul comun este că mașina nu mai trage după o anumită viteză, chiar și atunci când ai pedala călcată la podea.
Acestea sunt doar câteva dintre cauzele posibile pentru pierderea de putere a unei mașini. În cazul în care aveți probleme cu puterea mașinii, este recomandat să consultați un mecanic calificat pentru a identifica și remedia problema.