Motoarele cu combustie internă sunt predispuse la unele defecțiuni ce cauzează trepidații la relanti.
Practic când motorul nu este în sarcină și dese ori când motorul este și rece, se simte o vibrație puternică la pornire sau o vibrație accentuată, uneori și intermitentă când ești la relanti.
Fiind mai multe cauze pentru această problemă, am să încerc să le listez pe cele mai comune 5 probleme pentru funcționarea neadecvată a motorului mașinii tale.
Dacă nu te descurci să faci diagnoza singur este recomandat să consulți un mecanic specialist pe modelul tău de mașină.
Mai ajută să ai și un cititor de tip OBD.
Am împărțit articolul pe capitole și poți naviga rapid la fiecare din ele în cazul în care nu dorești să-l citești pe tot.
Trepidații motor de la bujii uzate sau defecte
Motorul cu combustie internă are la componență lui mai multe elemente ce fac posibilă funcționarea. Dar fiind vorba de „combustie internă”, adică aprindere, sunt implicate niște mecanisme care facilitează acest aspect.
În tot sistemul de aprindere a mașinii avem bujiile care joacă rolul de a da scânteie în camera de ardere.
Bujiile este recomandat să fie înlocuite la 40.000 – 100.000 km în funcție de tipul acestora.
Uzual cele ieftine se înlocuiesc cam pe la 40.000 iar cele cu Iridium undeva pe la 100.000 în cel mai bun caz.
Fiind cu vârful în camera unde se produce arderea combustibilului (explozia) temperaturile pot trece lejer de 100 grade Celsius, lucru ce vă puteți imagina că o să afecteze în timp capul bujiei care dă scânteia.
Capul bujiei se deformează sau cumulează depuneri, ce o să-i afecteze automat performanța.
Ce simptome are o bujie defecta? Am făcut un articol despre asta.
Tampon motor fisurat sau rupt
Motorul stă pe niște suporți ce au la mijloc un material ușor flexibil (un cauciuc mai dur) acesta are rolul să suporte odată motorul și totodată să mai atenueze din vibrațiile acestuia.
Dacă ai un tampon sau mai mulți, fisurați/rupți, vibrațiile de funcționare ale motorului vor fi transferate mai pronunțat în habitaclu și totodată motorul va vibra mult mai puternic la pornirea la rece sau când accelerezi.
Mai poate fi însoțit uneori și de unele sunete când motorul este solicitat.
Filtrul de aer înfundat și senzor de aer murdar
Motorul cu combustie internă are nevoie de un anume raport aer/combustibil ca să funcționeze în parametri.
Dacă senzorul de aer și sau filtrul de aer sunt sunt înfundate, computerul mașinii o să facă un amestec necorespunzător și va rezulta în trepidații la relanti și în anumite situații o performanță inferioară.
Verifică filtrul de aer să nu fie înfundat și curăță senzorul de aer cu niște spray cu care se curăță clapetele de accelerație, poți folosi chiar și spray de curățat contacte electrice.
Probleme cu pompa de combustibil sau cu injectoarele
Dacă pompa de combustibil este înfundată (deși majoritatea au niște filtre) sau injectoarele de altfel.
Mașina nu va funcționa corespunzător la relanti și mai ales atunci când este în sarcină și motorul are nevoie de mai mult combustibil.
Uzual dacă sunt probleme mici (adică nu sunt înjectoarele blocate de tot sau pompa blocată de tot sau parțial) aceste erori nu apar pe un tester singura variantă este să le iei pe rând la o revizie.
Cel mai simplu lucru este să duci injectoarele la o curățare și dacă nu asta este problema, mă tem că trebuie să te uiți la pompa de combustibil ca fiind cauza problemelor.
Pompele de combustibil la motoarele pe benzină se defectează mai greu în medie în comparație cu motoarele diesel, însă nu este neapărat o regulă.
EGR/Admisie
Dacă nici una din variantele de mai sus nu au fost cauza, atunci va trebui să te uiți la restul elementelor ce contribuie uneori la trepidații la Relanti ale motorului tău.
În primul rând atunci când pornești mașina, la rece și resimți o vibrație puternică în toată caroseria, cel mai probabil discutăm de o supapă EGR înfundată și/sau un traseu de EGR obturat.
Supapa EGR recirculând gazele arse, în timp, pot apărea depuneri pe supară, răcitorul gazelor și pe admisie în cele din urmă.
Această intervenție de curățare nu este foarte costisitoare și oricum ar fi, ajută mașina să funcționeze mai bine. Totodată se recomandă și schimbarea valvei PCV (cel mai bine este să o schimbi că nu e scumpă, curățarea ei este grea dacă nu imposibilă).
Supape admisie
Pe mașinile cu injecție directă, uzual după 150.000 de km încep să apară depuneri pe supare.
Acest lucru face ca motorul să funcționeze ciudat în sarcină sau la relanti.
Pe lângă trepidații la relanti, experimentezi și răspuns întârziat la accelerație sau chiar pierderi de putere.
Motorul nu mai primești exact aportul de aer necesar și automat va încerca să suplimenteze cu un EGR mai deschis decât normal sau să injecteze mai mult combustibil în anumite situații.
Riscul cel mai mare pe care îl prezintă o supapă sau mai multe cu depuneri este desprinderea unei bucăți de calamină în motor și poate distruge pistonul sau tot blocul.
Concluzii Trepidații la Relanti
După cum ați observat sunt multiple cauze pentru care pot apărea aceste trepidații la relanti alo motorului vostru.
Sfatul meu este să le luați pe rând, să le verificați și să vedeți care este problema în cazul vostru.
Ar mai fi câteva potențiale cauze ce ar putea să dea vibrațiile la relanti, însă sunt mai puțin comune în medie plus că vin cu alte simptome ce sunt extra (sunete metalice sau altele):
- kit ambreaj cu una sau mai multe piese uzate
- combustibil de proastă calitate sau cu apă în el
Recomandarea mea ar fi să consultați un mecanic cu experiență și să plătiți o diagnoză de specialitate, de la o persoană ce se pricepe la marca voastră de mașină.
Astfel puteți preveni alte cheltuieli mai mari și totodată să vă bucurați cât mai mult de vehicul.