Pentru majoritatea mașinilor moderne sistemele turbo pe motoare a permis producătorilor auto să ofere o performanță sporită pe o cilindree cât mai mică.
Astfel aceștia au îndeplinit noile norme de poluare în timp ce au redus și taxele pentru consumatorul final.
Însă sistemele turbo nu sunt nici pe departe un concept nou, acestea se folosesc de zeci de ani în industria automobilelor și utilajelor.
Practic este „putere gratuită”, în ideea că sistemul turbo se utilizează de presiunea gazelor de evacuare pentru a propulsa un compresor ce la rândul lui oferă motorului un debit de aer crescut.
Același principiu ca atunci când sufli în focul de la grătar. Cu cât sufli mai mult și mai puternic, cu atât se aprinde jarul mai tare și degajă mai multă căldură.
În cazul motoarelor, cu cât presiunea aerului este mai mare cu atât explozia devine mai violentă și rezultă într-un aport pozitiv de putere.
Dar cum sistemele turbo au multe piese în componență, acestea la foarte multe mașini, indiferent de brand, sunt o idee mai problematice.
În special pentru mașinile care au mai mult de 10 ani vechime și mai ales pentru mașinile care nu au fost întreținute corespunzător.
De ce turbina fluieră?
Înainte să răspuns la întrebare, e necesar să explic puțin în mare sistemul turbo a unui autovehicul.
În schema de mai sus avem o schiță simplistă a unui sistem complet turbo.
Acesta este format din:
- turbină
- tuburi de evacuare a gazelor
- tuburi de admisie a gazelor
- schimbător de căldură
Gazele arse sunt eliminate din motor cu presiune, intră în turbină ce acționează niște pale și apoi toate gazele rezultate combustiei sunt eliminate.
Viteze cu care se învârte turbina este reglată de o valvă numită Wastegate ce are capacitatea să se deschidă sau să se închidă, astfel limitând rotațiile turbinei.
Aceste pale învârt compresorul turbinei care la rândul lui are un set de pale în interior ce trag aer curat din atmosferă și-l propulsează cu putere prin intercooler unde este răcit iar apoi în motor.
Aerul ce este pe cale să intre în motor este răcit pentru a spori puterea motorului și eficiența. Aerul fiind comprimat cu ajutorul compresorului, are mai multe particule de oxigen ce permit o explozie mai violentă însă odată cu procesul de compresie vine și căldură rezultată.
Odată ce aerul comprimat intră în motor, ciclul se repetă pentru o perioadă nedeterminată.
În tot acest proces turbina fluieră (sau cel puțin face niște zgomote) care sunt normale oarecum.
Însă dacă sunetul este unui foarte accentual, metalic chiar, este ceva în neregulă cu sistemul turbo.
De cele mai multe ori turbina fluieră de la uzură și de la o mentenanță necorespunzătoare a motorului.
Ce rezultă ori în recondiționarea turbinei ori în schimbarea acesteia.
Care sunt posibilele cauze pentru care fluieră turbina?
Cea mai des întâlnită cauză pentru acel fluierat al turbinei sunt rulmenții palelor ce sunt uzați și creează în sarcină o rezonanță care se aude ca un șuerat.
Totodată este posibil ca una sau mai multe pale să fie ușor deformată și odată ce aceasta se învârte să genereze acel zgomot, uneori acestea pot chiar să și atingă pereții interiori.
Alte cauze o idee mai izolate ar fi:
- racorduri care sunt slăbite, desprinse sau rupte ce fac ca aerul să pătrundă din exterior în anumite zone în sistem. Acest aspect vine de multe ori și cu o pierdere în putere a mașinii sau cu erori în bord
- impurități mari pe traseul de admisie/evacuare în sistemul turbo, ce cauzează o rezonanță mai ales la turații mari ale motorului.
- filtru de aer înfundat ce face ca sistemul turbo să se chinuie în a trage aer curat din atmosferă
- probleme cu supapele de control (wastegate sau blow-off) ce fac ca sistemul să aibă o presiune excesivă care nu poate fi reglată corespunzător de computerul mașinii. Aceasta este întâmpinată și de erori în bord.