Curățare aer condiționat auto

3 Metode Curățare aer condiționat auto: Scapă de mirosuri!

Ai mirosuri neplăcute la instalația AC de la mașină? Hai să te ajut cu 3 metode de curățare aer condiționat auto.

Practic instalația de aer condiționat a mașinii este destul de similară cu una de apartament.

Există un agent frigorific ce este circulat printr-un sistem închis, două schimbătoare de căldură și un ventilator.

Cam aia ar fi tot în esență, văzut dintr-o perspectivă foarte simplistă.

Una din cele mai comune probleme la instalația de aer condiționat este mirosul neplăcut pe sistemul de ventilație atât pe încălzire cât și pe răcire.

Acest lucru se petrece datorită mai multor factori, cum ar fi:

  1. Filtrul de aer condiționat este murdar sau înfundat: Dacă filtrul de aer condiționat nu este schimbat sau curățat în mod regulat, acesta poate deveni înfundat cu praf, murdărie și bacterii, ceea ce poate duce la mirosuri neplăcute. În acest caz, înlocuirea filtrului poate ajuta la eliminarea mirosului.
  2. Condensatorul a fost contaminat: condensatorul este o parte importantă a sistemului de aer condiționat care ajută la răcirea aerului. Dacă acesta este contaminat cu bacterii sau ciuperci, poate emana mirosuri neplăcute prin ventilatorul de aer. Pentru a remedia această problemă, condensatorul trebuie curățat sau schimbat.
  3. Drenajul este blocat: în timpul funcționării sistemului de aer condiționat, apa condensată se scurge într-un canal de drenaj și este eliminată din mașină. Dacă acest canal de drenaj este blocat cu murdărie sau alte reziduuri, apa poate stagna și poate duce la mirosuri neplăcute. În acest caz, este nevoie de curățarea drenajului.

Cel mai comun motiv pentru care climatizarea degajă un miros ciudat este contaminarea condesatorului și tubulaturii aeriene a sistemului de climatizare și un filtru de polen foarte murdar.

Înainte să începi să faci o curățare aer condiționat auto verifică următoarele

  • scoate filtrul de polen și inspectează-l vizual. Dacă este foarte murdar și a fost cumpărat recent (maxim 6 luni de zile sau în urmă cu 7000km) poți să-l sufli cu un pistol cu aer comprimat cu presiune mică, de la o distanță de 20-30 cm apoi să-l montezi la loc sau dacă dorești să fii sigur că elimini această problemă cu mirosul din start – adică să ai un factor mai puțin de considerat – recomand să schimbi filtrul de polen cu totul. Recomand un filtru de polen cu Carbon Activ sau Anti-Bacterian.
  • să te asiguri că atunci când climatizarea funcționează, apa rezultată în urma condensului este eliminată prin furtunul pentru drenaj ce este undeva sub mașină, sub scaunul pasagerului.
  • să te asiguri că instalația de climatizare funcționează în parametri și că ai îndeajuns de mult freon în instalație. Asta nu o să te ajute cu mirosurile, ci mai mult cu mentenanța mașinii.
  • verifică ca mirosul să nu provină de la tapițeria mașinii. În acest caz va trebui să faci o spălare a tapițeriei
  • verifică schimbătorul de căldură exterior al mașinii, ca să fie cât mai curat posibil. Dacă nu recomand să-l cureți cu o soluție de curățare alcalină (nu trebuie să folosești substanțe acide)

Prima metodă: Folosește un aerosol dezinfectant universal

Cea mai simplă și practică metodă pentru a face o curățare aer condiționat auto este să cumperi un spray dezinfectant universal.

Avantajul acestei metode este că ar fi mai accesibilă o idee și pe lângă asta, după poți folosi spray-ul să dezinfectezi mașina sau alte articole de prin casă.

Sunt mai multe branduri ce comercializează astfel de spray-uri, unul ce-l recomand și l-am utilizat eu de mai multe ori este cel de la Sanytol. Am pus link-ul mai jos dacă sunteți interesați.

Cum faci curățarea?

  • pornești motorul și comutezi ventilația pe încălzire la maxim, cu ventilație la maxim pentru 5 minute
  • scoți filtrul de polen în exteriorul mașinii și închizi orificiul la loc
  • comutezi clima pe setarea de rece la maxim, la fel și ventilația
  • climatizarea să tragă aer din exterior, nu din interior
  • dacă ești sensibil la mirosuri puternice, recomand să lași geamurile jos (toate)
  • acum în zona parbrizului localizezi fanta pe unde trage aer ventilatorul climatizării
  • agiți pray-ul bine după începi să pulverizezi către el, la o distanță de aproximativ 10-30 cm, în jeturi de câte 3-5 secunde, faci asta pentru aproximativ 2-3 minute (să mai agiți spray-ul din când în când)
  • aerul să fie comutat să sufle frontal și la picioare și opțional pentru ultimele secunde din procedură să comutezi pe parbriz (sau dacă poți comuta pe toate 3 modurile din prima – adică picioare, frontal și parbriz – este cel mai indicat)
  • după închizi geamurile, comutezi ventilația pe recirculare și mai pulverizezi în interiorul mașinii de vreo 2, 3 ori câte 3 secunde în zona picioarelor, pe partea pasagerului
  • ieși din mașină și lași recircularea încă vreo 20-30 de minute
  • după deschizi portierele larg și aerisești minim 30 de minute

Pe vaporizator deja a ajuns o cantitate destul de mare de dezinfectat prin intermediul aerului și datorită condensării acesta se va „spăla” și în același timp dezinfecta.

Totodată toate gurile de ventilație o să fie dezinfectate de către acest spray.

Nu recomand să pulverizezi spray adânc în gurile de ventilație! Vă poate afecta electronica! Spray-ul acesta nefiind compatibil cu circuite electrice la pulverizare directă.

A doua metodă de curățare aer condiționat auto: Spray igienizat auto

Dacă soluția cu dezinfectantul universal nu prea te încântă atunci să știi că sunt substanțe de tip aerosol ce fac exact ce face și un dezinfectat de uz general.

Însă ce trebuie să știi despre aceste soluții este că unele din ele doar igienizează nu și dezinfectează!

Adică doar fac ca pentru câteva zile ca ventilația să miroasă mai plăcut, însă nu omoară și bacteriile și fungii.

De asta este bine să cauți un spray care are și un soi de biocid/fungicid în compoziție.

Instrucțiunile sunt la fel cam la toate produsele de acest fel.

  • comutezi instalația pe recirculare și pronești clima pe rece la maxim și ventalația la maxim
  • dai scaunul de la șofer sau pasager la maxim în spate
  • agiți viguros spray-ul și apoi apeși butonul de blocare a duzei, aceasta începe să pulverizeze aerosolul în aer, îl plasezi în picioare pe podea și închizi portierele
  • lași să acționeze câteva minute după aerisești minim 30 de minute

Din testele mele această metodă funcționează doar la sistemele ce nu au mirosuri foarte puternice sau pentru cei care fumează în mașină.

Însă dacă ai miros puternic de mucegai la climă sau alte mirosuri neplăcute puternice, mă tem că trebuie să te orientezi către prima variantă sau către a 3-a variantă.

Făcând procedura asta ar trebui să nu mai ai mirosuri neplăcute în mașină. Poți repeta procedura de câteva ori pe an, mai ales în sezonul cald.

A treia metodă de curățare climatizare auto: Spray cu spumă sau lichid cu aplicare directă

Metoda aceasta este pentru situațiile de miros puternic de mucegai sau mirosuri neplăcute stridente.

Este și cea mai complicată metodă de curățare dar cea mai eficientă.

Spuma se aplică direct pe condensatorul ce este plasat undeva pe la jumătatea bordului și necesită puțină dezasamblare.

Acest spray nu numai că degresează suprafața condensatorului, dar o și curăță de mucegai, bacterii și murdărie.

Aplicarea se poate face prin 3 metode:

  • cauți furtunul de scurgere a condensului, ce este undeva pe sub mașină și bagi furtului spray-ului adânc pe scurgere și îl descarci
  • demontezi puțin partea de la bord, din zona picioarelor pasagerului până ce reușești să găsești un canal de acces direct către condensator și aplici conținutul tubului pe el
  • prin zona ventilației centrale deschizi fantele la maxim și dai ventilația la maxim și bagi acel furtun pe canal. Însă mare atenție! Este necesar să verifici că spuma ajunge pe condensator și nu pe o parte a motorașelor de control. Acest lucru se poate face doar cu o Cameră Endoscopică cu USB din nefericire.

Nu vă luați după filmulețele de pe Youtube unde unii introduc această spumă direct în fantele de ventilație, nu este corectă această procedură!

În fantele de ventilație singurul lichid de curățare/igienizare recomandat este Alcool Izopropilic 99% sub forță de spray sau pulverizare fină. Însă și acesta vine cu anumite indicații (adică se folosește cu motorul oprit și contactul scos).

Mențiuni generale

  • respectă mereu instrucțiunile producătorului! Nu fă lucrurile de capul tău!
  • schimbă filtrul de polen la timp cu unul cât mai calitativ și periodic între schimburi suflă filtrul cu aer comprimat
  • după ce ai utilizat clima, la înainte să ajungi la destinație oprește-o și dă ventilatoarele la maxim
Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani