Uber si Bolt (fostul Taxify) sunt servicii de transport de persoane de tip ride sharing. Acestea au crescut in popularitate in ultimii ani si tot mai multe persoane prefera acest mod de transport.
De curand companiile au penetrat si piata din Romania iar la scurt timp au inceput sa apara probleme care au escalat intr-un protest al taximetristilor tinut in urma cu cateva luni.
Astfel guverul a luat masuri, cumva…In urma modificarii legii taximetriei toti cei care practica servicii de ride sharing fara atestat risca sa fie amendati pe loc sau sa le fie luate placutele de inmatriculare pentru o perioada de 6 luni.
Odata cu modificarea legii taximetriei exista posibilitatea ca sa se faca exces de zel si automat sa sufere cei care doresc un venit suplimentar.
Care este solutia?
Pe langa modificarea in sine a legii nu exista o solutie coerenta in momentul de fata.
Fiind un mod nou de transport de persoane cel mai probabil va mai dura o perioada pana ce legislatia din Romania va defini conceptul de ridesharing, astfel sa faca posibila activarea companiilor de profil si mai ales a utilizatorilor.
In momentul de fata din ce am inteles este posibil ca soferii sa-si ia atestate de transport persoane si banii incasati din aceast job sa-i declare la fisc ca venit suplimentar pentru a fi impozitati.
Insa datorita procesului ce este anevoios nu stiu exact cate persoane vor fi dispuse sa o ia pe aceasta ruta.
Deci ar trebui sa existe un procedeu standardizat pentru acest lucru ca sa nu fie o umblatura infinita dupa acte. Ceea ce este foarte putin probabil, momentan.
Cum s-a ajuns aici?
Pai datorita monopolului pus de firmele de taximetrie, care „stiu ele ce este mai bine pentru consumator”.
Aceste aplicatii sunt utilizate de atat de multe persoane datorita convenientei si calitatii serviciilor. Aspecte ce nu mereu pot fi indeplinite la aceleasi standarde de firmele de taximetrie.
Si se pare ca o buna parte din companiile ce practica serviciile de transport persoane de tip Taxi nu inteleg ideea de evolutie constanta a serviciilor practicate in concordanta cu nevoile clientului.
Este Uber sau Bolt ilegala?
Relativ, adica sunt mai mult in zona gri de activitate, asta pentru ca foarte putine legislatii ale tarilor in care activeaza companiile, stipuleaza exact modul in care acestea interactioneaza cu statul si ce taxe trebuiesc achitate.
Insa problema nu este musai pe partea companiei, care are departamentul financiar si avocatii ca sa-si permita evitarea conflictelor cu statul de drept ci mai mult pe latura utilizatorului ce doreste sa ofere servicii de transport cu masina personala sau inchiriata.
Concluzia
In teorie disparitia acestor servicii de pe teritoriul Romaniei reprezinta o probabilitate reala, asta daca nu se gaseste o solutie corecta intre timp.
Insa din punctul meu de vedere aceasta rezolvare nu cred ca va veni prea curand.