Aerul condiționat a început să devină un criteriu de selecție când ne selectăm o mașină second hand.
Deși acum rar mai găsești mașini ce nu sunt dotate cu aer condiționat, modelele ce îl au poți sesiza cum nu e operațional la capacitate maximă sau pur și simplu nu funcționează deloc.
Odată ce aerul condiționat funcționează intermitent, face zgomote ciudate atunci când este în funcțiune sau nu funcționează deloc este clar că are o defecțiune, defecțiune ce poate fi una ieftin de reparat sau o defecțiune costisitoare.
Variațiile de preț sunt mai mult influențate de model, an și de gravitatea defecțiunii
În acest articol am să vă prezint Top 3 cele mai comune probleme cu aerul condiționat de pe mașina voastră și cum pot fi rezolvate.
Problemele în sine sunt unele generale ce nu sunt garantate neapărat să le aibă mașina ta însă e un punct de plecare pentru începerea diagnozei.
Când întâmpini probleme cu mașina ta este recomandat să vizitezi un service autorizat, nu să te documentezi pe internet. Mai ales atunci când e vorba de noțiuni mai complexe.
1. Lichidul frigorific din sistem este foarte scăzut
Cred că una din cele mai întâlnite probleme aer condiționat auto este cea ce ține de lichidul ce facilitează răcirea habitaclului.
Dacă mașina are o vechime este normal să nu mai funcționeze la capacitate maximă. Acest proces are loc odată cu uzura acesteia în timp și unul dintre elementele ce tind să se defecteze în timp este aerul condiționat.
Cu timpul sistemul de climatizare al mașinii poate dezvolta pierderi în sistem, astfel lichidul de răcire din sistemul de climatizare (freonul) se va evapora în timp pe la capetele de îmbinare a furtunelor sau chiar poate un furtun sau mai multe au micro-fisuri.
Când nivelul freonului este foarte scăzut sau chiar inexistent, mașina are un sistem de protecție de previne pornirea compresorului sistemului de climatizare, astfel nu va o să funcționeze aerul condiționat.
Această problemă de multe ori se rezolvă cu o inspecție generală a instalației ca să se verifice etanșeitatea acesteia și se face o înlocuire a Freonului după se constantă dacă sunt pierderi sau nu.
O înlocuire a Freonului este o procedură realizată de service-urile autorizate și nu durează mult timp. Costurile pot varia de la 100 la 350 lei. Costurile pot crește dacă instalația voastră necesită și o înlocuire a unor racorduri.
2.Probleme cu compresorul
Sistemul de aer condiționat al mașinii,la fel ca orice sistem de aer condiționat, are un compresor ce ajută la circularea lichidului frigorific în sistem.
Acest compresor cu timpul se poate defecta, astfel nu va mai funcționa la capitate maximă, poate face sunete ciudate când funcționează sau cel mai comun întâlnită problemă este defectarea în totalitate.
Atunci când compresorul este defect, când releul de la aer condiționat declanșează circuitul, compresorul nu va porni sau va porni pentru o perioadă foarte scurtă și se va opri.
După ce se constantă că compresorul nu mai funcționează acesta necesită înlocuit cu unul aftermarket sau original direct de la producător.
Compresoarele cedează destul de des la mașinile mai vechi și el reprezintă una din cele mai mari cheltuieli de reparație a sistemului de climatizare auto.
Sunt compresoare second hand (recondiționate) care sincer să vă spun nu le recomand. Cel mai indicat este să cumpărați unul aftermarket de calitate sau dacă dispuneți de mai mult capital să investiți în unul original.
Prețurile compresoarelor variază destul de mult. Un compresor aftermarket poate costa de la 300 lei până la peste 700 lei în timp ce compresoarele originale sunt cu cel puțin 30% mai scumpe.
3. Probleme cu partea electrică
O chestie ce a pățito chiar fratele meu a fost una banală însă foarte comună din ce am înțeles de la mecanici.
La unele modele de mașini se întâmplă ca un contact sau siguranță să nu mai funcționeze și automat sistemul de aer condiționat al mașinii va funcționa intermitent sau deloc.
În cazul fratelui meu a fost vorba de o mufă ce nu mai făcea contact și astfel cauza ventilatorul mașinii să nu funcționeze (lucru ce nu mai facilita schimbul de căldură eficient) cum trebuie ceea ce oprea subit compresorul din funcțiune (fiind ceva metodă de protecție) și astfel climatizarea nu pornea.
Problema a fost depistat după mai multe ore de investigație în care s-au verificat toate aspectele de mai sus plus alte câteva elemente puțin mai obscure ce ar duce la probleme cu aerul condiționat, până ce s-a sesizat acest lucru total banal care a fost trecut cu vederea de la început.
După ce mufa a fost reconectată, ventilatorul a pornit și mașina a început să răcească interiorul.
La siguranțe trebuie să verificați manualul mașini ca să puteți identifica siguranța responsabilă de sistemul de climatizare, apoi să verificați dacă aceasta este funcțională sau nu.
În cazul în care aveți suspiciuni că ar fi arsă o înlocuiți și testați iar clima. Dacă siguranța se va arde din nou este clar că undeva se produse un scurt sau chiar compresorul nu funcționează în parametri.
Bonus: Radiator blocat parțial sau total
Ca un bonus la articolul nostru despre probleme aer condiționat auto ar mai fi încă un punct ce trebuie luat în considerare, deși este mai rar ca acesta să fie problematic.
Practic mă refer la radiator (schimbătorul de căldură)
Acesta asigură practic schimbul de căldură între lichidul frigorific și mediu, ceea ce permite răcirea habitaclului mașinii.
Acest radiator este plasat undeva în fața mașinii și are dimensiuni mai reduse în comparație cu radiatorul principal al mașinii.
De multe ori acest radiator al sistemului de răcire se poate bloca datorită murdăriri cumulate pe o perioadă de mai mulți ani, lucru ce posibil să afecteze performanța sistemului de climatizare.
Acesta poate fi verificat dând bara din față jos a mașinii sau la unele modele doar ridicând capota și inspectând radiatorul cu o cameră endoscop de telefon.
Pentru problema aceasta doar se va spăla bine radiatorul și sistemul de climatizare va funcționa iar în parametri.
A 2-a problemă ce poate surveni, deși este foarte rară, e înfundarea radiatorului în urma unui impact sau fisurarea acestuia (cu o piatră sau alt obiect contondent).
Lucru ce va afecta performanța sistemului de climatizare sau dacă este fisurat va goli instalația de Freon.
Concluzii
Sunt multiple cauze după cum puteți observa ce împiedică funcționarea sistemului de climatizare în parametri.
Însă pentru o bună parte din acestea diagnoza se efectuează destul de simplu și reparațiile nu ar trebui să fie extrem de costisitoare (depinde foarte mult de gravitatea problemei și de autoturism).
Dacă sesizați că ceva este în neregulă și suspectați că aveți probleme cu aerul condiționat auto, cel mai bine este să vizitați un mecanic în care aveți încredere pentru a adresa problema până ce nu se agravează.