Schimbatorul din spate al bicicletei este o componenta esentiala in functionarea unei bike cu pinioane.
Acestea au fost introduse in urma cu mai bine de doua decenii de catre compania Campagnolo.
Principiul de functionare este relativ simplu si fiabil chiar si pentru schimbatoarele ce nu sunt chiar atat de scumpe. Un cablu ce este actionat de o maneta trage deraiorul si forteaza lantul sa treaca pe o treapta superioara in caseta de pinioane si atunci cand schimbi intr-o viteza mai mare, cablul se elibereaza de tensiune si un arc din interiorul deraiorului in trage pe lant in jos.
Chiar daca principiul de functionare este identic pe majoritatea deraioarelor diferentele incep sa se observe la produsele calitative sau cele care sunt construite pentru aplicatii specifice (ex. Downhill sau Cross). Astfel un deraior ce costa 80 lei nu o sa ajunga la performanta unuia de 300 lei.
Chiar si asa tot exista limitari
Insa pana si sistemele foarte scumpe ajung sa aiba limitari de ordin fizic ce tin de frecarea cablului in manusa sau felul cum manusa de cablu este legata de cadru. Sa nu mai spun ca trebuie sa ai grija sa-ti mentii cablurile curate si cand faci schimbarea manusei de cablu aceasta sa aibe curburi acolo unde este cazul.
Nici macar sa nu mai spun de reglarea schimbatorului, care in unele situatii poate fi un calvar, mai ales de nu esti experimentat.
Din acest punct de vedere anumite persoane tind sa se indrepte catre deraioarele electronice care pur si simplu merg. Doar sa e necesar sa te asiguri ca sunt incarcate si ai facut setup-ul initial ca in carte.
Problema cu schimbatoarele de pinioane electronice este ca au un pret piperat. Ca exemplu un sistem de la Shimano din seria Ultegra Di2 poate costa pana la 170€.

Cost ce nu include schimbatoarele de ghidon, incarcatorul bateriei, interfata de PC sau alte accesorii. Astfel la o transmisie Di2 completa te poti astepta sa cheltuiesti undeva la 700€ ce este foarte mult din punctul meu de vedere.
De asta piata cere produse mai accesibile, performante care nu te silesc sa iti upgradezi jumatate de bike.
Ei bine, in acest context intervine sistemul de la Archer Components intitulat D1x Trail.

Sistemul costa 389$ pentru pachetul standard si functioneaza cu orice deraior.
Principul de functionare se bazeaza pe un transmitator wireless plasat pe ghidon ce trimite comenzile de schimbare a vitezei catre un servomotor plasat in apropierea schimbatorului din spate.
Servomnotorul se fixeaza pe cadru si trage cablul schimbatorului.
Instalarea se face in cateva minute si setarea nu initiala nu dureaza extrem de mult. Indexarea se realizeaza prin intermediul aplicatiei mobile si este foarte precisa.
Schimbatorul este rezistent la apa, cantareste cam 235g si are o autonomie de pana la 150 ore.
Varianta upgradata a schimbatorului electronic D1X Trail poate fi achizitionat de pe site-ul companiei.
As cumpara un sistem electronic pentru schimbarea vitezelor? Sincer nu.
Momentan nu vad utilitatea lui si chiar daca schimbarea vitezelor se efectueaza cu cateva microsecunde mai rapid si precis, majoritatea din noi nu cred ca vom observa diferenta. Sa nu mai spun de mentenanta sistemului care nu stiu sigur daca o poti face tu acasa. Insa tu ce zici?
Lasă un comentariu