La cât timp se schimbă uleiul mașinii

La cât timp se schimbă uleiul mașinii diesel sau pe benzină?

Ai „aterizat” în acest articol pentru că nu știi la cât timp se schimbă uleiul mașinii diesel sau pe benzină?

O să încerc pe cât posibil să-ți clarific nelămurirea. Dacă ai completări te rog să le lași în secțiunea de comentarii de mai jos.

Mai jos o să regăsești un meniu de nevigare rapidă dacă nu dorești să citești toate părțile introductive din articol. Acolo regăsești o trimitere direct la răspunsul la cât timp se schimbă uleiul mașinii.

Uleiul mașinii este un lichid esențial în funcționarea autovehiculelor de toate categoriile ce au ca sistem de propulsie un motor cu combustie internă.

Practic toate aceste vehicule au un ulei în interiorul motorului ce asigură funcționarea acestuia în parametri, fără ulei motorul pur și simplu nu ar avea randament sau pur și simplu nu ar putea funcționa deloc.

Ce rol are uleiul de motor?

Uleiul de motor are mai multe roluri esențiale.

Practic este un soi de fluid limfatic al mașinii.

Dacă benzina asigură punerea în mișcare a componentelor prin detonație, uleiul motorului ajută la lubrifiere, răcire și eficientizare.

Uleiul de motor ajută la reducerea temperaturii motorului

Este inevitabil să nu se producă căldură în blocul motor.

Nu numai prin explozia ce are loc în camera de ardere dar și prin mișcarea pieselor din interiorul bloculuil.

Uleiul ce circulă pe lângă piese precum arborele cotit, pistoane și partea inferioară a camerei de ardere ajută la preluarea la o parte din căldura emanată de motor.

Ajută la menținerea motorului curat

În urmă cu câteva decenii în baza de ulei se găseau depuneri foarte abundente de la uleiul neschimbat la timp.

În ziua de azi uleiul conține detergenți și aditivi ce spală motorul pe interior și previne depunerile. Astfel este sporită eficiența motorului și face ca durata între schimbul de ulei să fie mai mare.

Previne coroziunea motorului

Chiar dacă acum majoritatea blocurilor motor sunt din aluminiu, pe interior se mai regăsesc piese din alte aliaje ce sunt mai predispuse la coroziune.

Însă chiar dacă aluminiul nu ruginește în mod convențional acesta tot este predispus la coroziune, lucru ce îi va face să afecteze funționarea motorului.

Aditivii din interiorul uleiului previn ruginirea pieselor și în același timp și coroziunea ce apare pe componetele de aluminiu.

Lubrifiere mai bună=consum mai mic

Iar cel mai important rol al uleiului este să lubrifize componetele în mișcare cu care acesta intră în contact.

Fiind componentele metalice ce se învârt la sute, mii de rotații pe minut, este crucial ca acestea să fie lubrifiante în permanență.

Lucru ce face funcționarea motorului cu mai puțină rezistență și automat va influența pozitiv consumul de combustibil.

Această rezistență, dacă este în exces între componetele în mișcare, duce la o degradare prematură a motorului și în anumite situații la defecțiuni ce fac repararea motorului imposibilă.

Din acest motiv este recomandat să verificați uleiul din motor la un interval regulat și dacă este nevoie să mai completați cu ulei (valabil la unele modele de autoturisme).

Alegerea uleiului de motor și alte consumabile de luat în vedere

La cât timp se schimbă uleiul mașinii diesel sau pe benzină? 31

Primul aspect ce trebuie să-l faci este să consulți manualul autoturismului și să observi acolo ce ulei se recomandă.

În principal dacă mergi pe recomandarea din manual, nu ar trebui să ai probleme.

Dar în linii mari majoritatea mecanicilor recomandă un ulei mai de calitate sau chiar și premium pentru autoturismele cu motoare mai noi și preț de achiziție mai mare.

Nu are rost musai să cumpărați un ulei foarte scump – premium – pentru o mașină ce deja are 20 de ani și e pe pragul să-și dea duhul. Oricât de mult aveți grijă de mașină și ați vrea să investiți în ea, unele investiții pur și simplu nu mai au justificare de la un punct. Astfel mergeți pe uleiul recomandat de producător sau un ulei mai de buget mediu.

Însă sunt câteva aspecte ce trebuie să le iei în considerare atunci când alegi uleiul:

  • dacă intenționezi să te muți în altă țară în care este mai cald sau mai frig (în medie cel puțin) decât în România, atunci o să ai nevoie de un alt ulei
  • chiar dacă producătorul recomandă un ulei semi sintetic, dacă pui un ulei full sintetic motorul va fi mai protejat (uleiul full sintetic are proprietăți mai bune)
  • dacă mașina are o vechime mai mare de zece ani este indicat să optezi la un ulei ce este idee mai vâscos la temperatura optimă de funcționare a motorului (dacă în manual este recomandat un 5W-30, poți utiliza un ulei 5W-40, 10W-40)
  • încearcă să eviți uleiurile de „supermarket” sau uleiurile foarte ieftine (procesul de producție și calitatea uleiului în medie nu sunt atât de bune)
  • încearcă să investești într-un kit ce include și un filtru de aer sau dacă nu cumpără separat un filtru de aer la schimbul de ulei
  • investește într-un ulei de calitate medie (cel puțin) sau premium dacă îți permite bugetul (caută pe net cele mai bune branduri de ulei și o să găsești foarte multe comparații și recomandări)

La cât timp se schimbă uleiul mașinii

La cât timp se schimbă uleiul mașinii diesel sau pe benzină? 32

Intervalele la cât timp se schimbă uleiul diferă de la motor la motor și de la producător la producător. Însă ca regulă de bază – de fapt ca reguli de bază – niciodată să nu schimbați uleiul conform intervalelor specificate în manual. Acum ca să mă explic…

Ideea este că în manualul de service este specificat un timp mediu, un număr de km mediu la care se schimbă uleiul.

Acest interval fiind o medie, nu o să se potrivească cu fiecare din noi asta pentru că avem nevoi diferite și exploatăm vehiculul diferit.

La cât timp se schimbă uleiul la diesel?

Timpul mediu pentru schimbul de ulei la diesel este odată pe an sau la 10.000 km.

Este foarte important să luați aminte faptul că nu puteți schimba uleiul odată pe an dacă circulați foarte mult în oraș sau efectuați multe drumuri lungi extraurbane.

Însă acestea este intervalul mediu, recomandarea generală este să schimbați uleiul pe la 8000 de km dacă circulați în oraș foarte mult și dacă circulați foarte mult – pe distanțe mari – extraurban.

Dar dacă nu circulați atât de mult în oraș și drumurile lungi extraurbane sunt doar 2-3 anual (gen drumuri în țară) puteți în linii mari să schimbați uleiul și filtrele pe la 10.000 km.

Paranteza cu numărul doi în această situați în care nu circulați așa mult cu mașina: dacă ați schimbat uleiul ultima dată anul trecut și deja mai sunt câteva luni până ce treceți în noul an însă plănuiți să ieșiți din țară cu mașină este recomandat să schimbați uleiul chiar dacă termenul de 10.000km/1 an nu a fost atins.

Care sunt cele mai proaste motoare diesel?

La cât timp se schimbă uleiul la benzină?

La motoarele pe benzină schimbul de ulei se face tot odată pe an dacă nu circulați așa mult sau pe la aproximativ 10.000 km. Unii producători chiar recomandă schimbarea pe la 15.000 km care sincer mi se pare prea mult, chiar dacă uleiul este unul de calitate long life.

Degradarea lubrifiantului este aproape sigură, mai ales la o exploatare mai intensă a mașinii. Deci nu aveți cum să schimbați uleiul atât de rar (poate o excepție de la această regulă sunt Hondele 😂).

Ca să vă asigurați că mașina funcționează în parametri, schimbați uleiul cu 1.000 – 2.000 km mai devreme decât recomandă producătorul pentru că nu aveți nimic de pierdut. Repet, chiar dacă în manualul de service al mașinii schimbarea se recomandă să se facă la peste 10.000 km.

Concluzii: La cât timp se schimbă uleiul la diesel și benzină

Uleiul motorului joacă un rol crucial în lubrifierea și menținerea funcționării motorului în parametri.

Acesta cu timpul trece printr-un proces de degradare datorită contaminării și a oxidării compușilor.

Un ulei vechi nu numai că afectează eficiența motorului, capacitatea lui de răcire și lubrifierea dar poate să compromită motorul la propriu.

Perioada la cât timp se schimbă uleiul motorului este crucială de respectat și pe lângă schimbul în sine să se utilizeze cele mai calitative consumabile pe care vi le permiteți (în corelație directă cu valoarea mașinii).

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani