Instalatii GPL auto: Am compilat cateva informatii relevante despre tehnologie care sunt menite sa va ajute in procesul de documentatie

Gazul petrolier lichefiat sau pe scurt GPL nu este o inventie ce exista de putin timp, acesta are o istorie destul de vasta in spate. Initial avand o utilitate mai larg raspandita in zona industriala si incalzirea pentru locuite ca ulterior sa fie adaptat pentru masini.

Insa ce sunt instalatiile GPL pentru masini si cum functioneaza mai exact?

In articolul in cauza (dupa cum era de intuit) o sa va prezint in linii mari si cat pot eu de simplu, cum functioneaza un sistem GPL la masini si alte informatii relevante sau mituri despre sisteme.

Mai intai sa incepem cu esentialul:

Instalatii GPL auto: Cum functioneaza?

Instalatiile GPL pentru autovehicule au un principiu de functionare relativ simplu. Un rezervor plasat in portbagajul masinii are acumulat gazul si prin intermediul unui sistem de alimentare se circula gazul direct la motor (in camera de ardere mai exact prin intermediu unui sistem de alimentare cu adaptoare ermetice in galeria de admisie). Sistemul are diferite module de siguranta (regulatoare de presiune, filtre, sistem de limitare a umplerii rezervorului si sisteme de oprire a gazului in cazul unei defectiuni) pentru o functionare optima fara incidente.

Pe langa sistemul de racordare fizica a alimentarii cu gaz a motorului exista si partea electrica ce controleaza alimentarea cu gaz si oprirea alimentarii cu benzina a motorului (masinile cu GPL functioneaza o perioada pe benzina si ulterior se face trecerea pe gaz). Exista unele sisteme ce fac comutarea pe gaz automata insa sunt sistemele mai vechi ce comutarea se face manual.

Instalatiile GPL sunt mai economice?

Da, cu mult mai economice. Chiar daca masina arde mai mult gaz in comparatie cu benzina pe aceiasi ruta parcursa (cu variabilele ca starea meteo, viteza sa fie constante) pretul combustibilului este factorul de diferentiere.

In foarte multe dintre situatii soferii ce au masini pe GPL au raportat costuri ale combustibilului cu pana la 50% mai mici.

Acest procent al costului variaza de la sistem la sistem si de la motorizare la motorizare, insa garantat o sa simtiti o diferenta in portofel atunci cand faceti conversia pe GPL.

Masina isi pierde din putere cu o instalatie GPL?

Fals.

Acest aspect era valabil cu primele instalatii ce functionau cu gaz. In trecut sistemul de injectie si alimentarea motorului cu gaz nu era foarte eficient, insa acum nu se mai ragaseste aceasta problema. Puterea motorului este in mare masura egala cu benzina, asta pentru masinile ce au motorizari conventionale. In cazul motoarelor mari de masini sport pierderea de putere este de cateva procente, insa per total raportul e neglijabil.

Inca o variabila ce trebuie luata in considerare este felul cum conduceti masina. Daca sunteti violenti in acceleratie, daca utilizati remorca sau solicitati motorul pe dealuri sau drumuri inclinate. In situatii de acest gen se poate sesiza o usoara diferenta, insa fiind cazuri foarte particulare diferentele se trec usor cu vederea.

Pe termen lung aceste instalatii GPL auto pot afecta motorul masinii?

Intrebarea acesta e putin mai complicata decat pare la prima vedere.

Sunt foarte multe variabile la mijloc care determina fiabilitatea unui sistem de acest gen. Primul argument contra ar fi temperatura de ardere mai mare a gazului in camera de ardere a combustibilului, insa in acelasi timp un sistem pe gaz reduce la un minim depunerile in interiorul camerei de ardere si face ca motorul sa fie mai bine lubrifiat.

In linii mari trebuie sa va documentati de compatibilitatea masinii dumneavostra cu un sistem GPL, sa vedeti ce experiente au mai avut alti soferi cu modelul si cel mai important aspect este sa montati un sistem decent la un service specializat in instalatii GPL auto.

Cele mai des intalnite probleme la instalatiile GPL auto sunt atunci cand montarea nu este corespunzatoare.

O masina cu GPL consuma mai mult gaz decat benzina pe acelasi traseu parcurs?

Daca este sa luam un traseu fix si sa comparam consumul masinii pe GPL cu consumul masinii pe benzina la final de traseu o sa rezulte un consum cu 15-20% mai mare pe GPL.

Insa este normal fiind vorba de combustibili ce au o densitate si o cifra octanica diferita.

Dar per total chiar daca consumul masinii este o idee mai mare pe gaz, economia se va simti instant datorita diferentei de pret intre gaz si benzina.

Rezervorul unei instalatii GPL auto ia foarte mult din spatiul portbagajului

Partial adevarat.

Este cert ca exista rezervoarele cilindrice care te obliga sa iti sacrifici spatiul din portbagaj insa de ceva ani buni au aparut rezervoarele GPL ce sunt pozitionate direct in compartimentul unde este inmagazinata roata de rezerva a autovehicolului.

O sa pierd garantia masinii daca fac conversia pe GPL

Da, acest lucru este in mare parte adevarat. Daca aveti un autoturism nou si doriti sa faceti conversia pe GPL cel mai probabil garantia masinii nu va mai fi valida. Insa pentru siguranta cel mai bine va contactati dealer-ul poate chiar ei au in oferta montarea de kit-uri de acest gen.

 

In concluzie trebuie sa va documentati bine inainte sa montati un asemenea sistem. Sunt zeci de instalatii GPL auto pe piata, unele mai calitative altele mai proaste din punct de vedere al constructiei. Investirea intr-un sistem solid care a fost montat de un profesionist va face diferenta pe termen lung.

📲 Lasă un comentariu:

comentarii