Facebook iti fura datele personale. Ce este nou in asta? 31

Facebook iti fura datele personale. Ce este nou in asta?

Facebook iti fura datele persoanele …si oamenii respira, apa e uda

Dupa cum cel mai probabil ati avut contact zilele acestea cu nenumaratele articole despre scandalul Facebook in legatura cu Cambridge Analytica si miscarea total justificata si logica de a sterge contul de Facebook (care o pui tot pe Facebook) incepi sa te intrebi, cel putin daca ai cativa neuroni in cap, daca persoanele extrem de revoltate de situatie macar pricep despre ce sunt revoltate in primul rand.
Ideea este cam asa: atunci cand tu utilizezi un serviciu, mai ales fiind vorba de unul gratuit pentru care tu ca individ nu platesti o anumita suma sub forma unui abonament. Cel care iti ofera serviciul cauta modalitati prin care poate genera cash in asa fel incat sa nu iti afecteze experienta de utilizare foarte mult si in acelasi timp sa te mentina „client”. (un model de afacere destul de sanatos)
In cazul retelelor de socializare, fiecare utilizator ce are un cont creat, automat ii sunt atribuite o serie de interese ce ulterior pot fi „vandute” catre companii ce doresc sa ajunga la persoanele ce au respectivele interese trecute in fisierul lor.
Cum un ziar iti vinde un abonament lunar ca sa-l poti citi, Facebook iti vinde datele date non-personale advertiserilor ca sa faca bani.

Cam asa se fac banii pe retelele de socializare

Deci tu in momentul de fata, cu actiunile ce le intreprinzi pe Facebook de exemplu, actiunile oarecum relevante, sunt colectate intr-o baza de date pentru a fi ulterior transformate in bani (la propriu).
Asta ca sa poti utiliza serviciile gratuit, fara sa dai o taxa lunar.

Colecteaza date non-personale si le folosesc in scopuri transparente? Meh…nu e o problema. Insa atunci cand datele tale ajung pe maini mai putin binevoitoare, abia atunci e problema.

Problema practic consta in capacitatea indivizilor de a intelege ca: tot ce faci pe internet, poate fi interceptat si folosit in scopuri mai putin placute.
Chiar daca internetul este o unealta extrem de benefica pentru noi oamenii in general, atunci cand puterea aceasta este centrata catre scopuri mai putin binevoitoare daunele sunt reale si se propaga in viata ta personala.
Deci fiecare joc si concurs de cacat la care te-ai inscris pe Facebook, ca sa vezi cat de mare o ai sau mai stiu eu ce alte aplicatii idioate de acest tip, au colectat date si facut un profil pe capul tau. Date care sincer nu stiu daca sunt cu caracter anonim sau nu.
La fel de bine ar fi putut sa-ti faca spoof la parole, conturile bancare sau imaginile cu tine gol din Google Drive (pe bune! Stim ca esti sexy, da nu tine imagini cu tine gol in cloud)
Un exemplu: Stiu ca odata doream sa accesez un website care imi cerea sa utilizez aplicatia lor de Facebook (nu mai tin minte exact contextul si motivul). Am zis sa ma uit de curiozitate la permisiunile pe care le cere. Ei bine, aplicatia respectiva nu numai ca imi facea sniff la toate informatiile mele personale de pe profil, insa si cele ale prietenilor conectati cu mine.
Deci daca ai „prieteni” idioti pe Facebook, care dau share la tot felul de rezultate de la aplicatii inutile ce nu indeplinesc efectiv un rol real, eu zic sa iti evaluezi super bine legaturile tale cu ei.

Responsabilitatea e a Facebook dar in acelasi timp si a ta

Just este ca Facebook au fost extrem de bulangii in contextul acesta, insa cam asa este cu companiile mari care devin extrem de inganfate cu dimensiunea lor, neglijand in cele din urma utilizatorii (pe spinarea carora au facut milioane).
Si din nefericire acest breach nici nu stiu exact sincer daca putea fi prevenit. Adica daca erau stabilite niste reguli foarte stricte de la bun inceput, exista o posibilitate ca sa nu fi avut problema asta.
Insa din motive financiare, de buna voie sau incapacitatea dezvoltatorilor de a extrapola si vedea posibilele vulnerabilitati ce pot aparea pe viitor (sau toate combinate) te poti trezi ca nu stiu ce companie stie unde stai, cand te-ai nascut, care este numarul tau de telefon si ce mesaje dai tu si catre ce numar.
De asta rolul tau in online este de a incerca sa tii la un minim informatiile pe care le divulgi catre companii si mai ales sa nu publici lucruri care te pot afecta intr-un fel sau altul pe viitor (bine, asta este regula generala, dar cu totii mai facem greseli ?).
Sa mai intri la setarile conturilor, sa vezi ce permisiuni sunt acordate si catre cine, sa mai citesti termenii si conditiile care iti iau doar cateva minute si sa ai habar in principal care este rolul tau in acel context si ce putere ai tu ca sa influentezi cum actea companie te percepe.
Sa nu mai dai click pe orice aplicatie idioata care nu are niciun scop efectiv.
Sa nu mai accepti cereri de prietenie de la persoane care au profiluri suspecte.
Sa fii mai atent la ce aplicatii instalezi pe contul tau si lista poate continua.

Sa fii revoltat fara sa intelegi ce se intampla defapt, este pur si simplu cretin

Cambridge Analytica se presupune ca ar fi influentat alegerile americane (prin intermediul datelor culese si cu ajutorul unui soft ce influenta decizia). Investigatia nu este finalizata si sincer sa va spun, eu nu cred ca impactul lor a fost extrem de mare. Pana la urma urmei, totul depinde de cel care este pe partea calalta a ecranului si cata materie cenusie are.
Daca esti un om ce are cat de cat picioarele pe pamant, nu o sa-ti influenteze un articol de pe Facebook modul de a percepe persoanele dintr-o anumita minoritate, orientare sexuala sau mai stiu eu ce subiecte menite sa dezinformeze sau sa defaimeze. Nu un articol, nu 100! Tine mult de educatia fiecaruia si de modul cum proceseaza ei viata reala si cum fac raportul cu ei insisi.
Si cum nivelul prostiei creste parca de la o zi la alta, viitorul din punctul asta de vedere o sa fie interesant.
Educatia ta, cultura generala de baza, capacitatea de a intelege anumite aspecte simple despre viata si verificarea informatiilor care la prima vedere par reale ar trebui sa fie aspecte ce vin natural din noi toti (dar nu este cazul si nici nu va fi). Insa deja deviem si intram in alte subiecte mult mai complexe.
 

Concluzia

Nu mai fi idiot online!
In contextul sa nu mai dai click pe orice cacat de link sau sa utilizezi aplicatii care nu indeplinesc niciun rol doar sa arate ceva total fictiv fara valoare practica.
Insa cred ca asta este ceva mult mai greu de realizat.
 

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani