Dieta ketogenica: Am slăbit 15KG fără prea mult efort

Dieta ketogenica: Am slăbit 15KG fără prea mult efort

Navigare rapidă

Dieta ketogenica este acum în trend, oriunde te-ai uita pe internet (pe site-uri de nutriție în special) găsești minim câteva articole despre această dietă.

Însă ce este dieta ketogenica, cum te poate ajuta pe tine și mai ales care sunt dezavantajele ce este important să le cunoști.

Iar la finalul articolului am să vă pun în atenția experiența mea de câteva luni cu această dietă.

Ce este dieta ketogenică?

Dieta ketogenică sau keto pe scurt este un stil de alimentație ce implică o pondere mare de grăsimi în consumul zilnic.

Dieta ketogenică este formată în linii mari de aproximativ 70% grăsimi, 20% proteină și undeva la 10% carbohidrați. Aceste procente pot varia de la persoană la persoană, în funcție de mai mulți factori.

Odată ce consumul de grăsimi de calitate crește și numărul de carbohidrați scade, corpul începe să producă corpi cetonici (ketons) în ficat, aceștia sunt eliberați în sânge și se vor utiliza de celulele corpului (inclusiv de către creier) pentru a se alimenta cu energie.

Corpii cetonici produși în ficat iau naștere datorită procesului de descompunere al grăsimilor, de aici și scăderea accelerată în greutate ce o au persoanele ce practică dieta.

Odată ce ești implicat in această dietă, în interval de 3-4 zile (sau mai mult în anumite situații) corpul va fi golit de depozitele de glucoză, glicemia scade semificativ, se descopune o mică parte din muști pentru a produse glucoză pe termen scurt iar apoi numărul de corpi cetonici crește în sânge și încep să fie utilizați ca sursa primordială de energie.

Ce beneficii are dieta ketogenică?

Dieta keto în principal o să te ajute să slăbești destul de rapid și fără multă bătaie de cap. De asta majoritatea adepților dietei s-au apucat de ea în primă instanță.

Pe lângă scăderea în greutate o să mai sesizezi un efect interesant, mai precis capacitatea corpului de a funcționa normal chiar și atunci când ore întregi nu îi acorzi kalorii. Lucrul acesta o să fie cel mai ușor de sesizat atunci când deja ai intrat în ritm și corpul funcționează primordial pe corpi cetonici.

O să ai mai multă energie și o să te saturi mult mai rapid atunci când vei mânca (asta se datorează în linii mari grăsimilor).

Nivelul de colesterol HDL va crește în comparație cu cel LDL, asta se datorează consumului crescut de grăsimi naturale, lucru ce promovează sporirea nivelului de HDL.

Încă un beneficiu al dietei ketogenice este niveluri scăzute ale insulinei și glicemiei (mai ales pentru persoanele ce au rezistență la insulină).

Acest aspect ar putea aduce beneficii diabeticilor și în general persoanelor cu o pondere nesănătoasă de grăsime în corp.

Iar chiar de prin anii 1930-1950 se utiliza dieta keto pentru tratarea anumitor afecțiuni ale creierului (precum epilepsia), o bună parte din pacienții ce erau pe o dietă keto aveau cu până la 50% mai puține crize.

Ce dezavantaje are dieta ketogenică?

Cel mai mare dezavantaj din punctul meu de vedere și cel mai des resimțit (chiar și eu l-am resimțit pe pielea mea) este acel fenomen numit „keto flu”.

Ce este keto flu? Practic pentru 1 sau 2 zile au o stare lipsită total de chef și motivație. Acesta este corpul care vrea neapărat să-i dai niște glucide. Însă nu e nimic ce să te îngrijoreze, o să-ți revii la starea inițială de energie după această perioadă de 48 ore.

În cazul în care nu ai incluse în dietă legume variate, posibil să ai o deficiență de nutrienți.

Această dietă este eficientă atunci când ajuți corpul cu minerale și vitamine din sursă naturală. Nu este logic că consumi numai grăsimi și proteine fără alte elemente ce sunt esențiale unui stil de viață sănătos.

O posibilitate mai mică, însă o posibilitate ce trebuie să o iei în considerare, atunci când ai o dietă keto există o posibilitate să fii mai predispus la a face pietre la rinichi. Marja nu este extrem de mare însă acele câteva procente pot afecta anumite persoane.

De asta este recomandat consumul de lichide necesar zilnic și să eviți deshidratarea pe cât este posibil.

Deși foarte multe persoane nu au problema asta, există o posibilitate să ai probleme cu scaunul dacă urmezi dieta keto. Acest aspect este datorat eliminării fibrei regăsite în cereale deși dacă observați că partea asta vă face probleme, puteți încerca să aveți o porție mică de cereale de ovăz simple dimineața. Porția respectivă de fibre să fie de 2-3 linguri ca să nu fie un aport foarte mare de carbohidrați.

Experiența personală

Anul trecut am urmat această dietă pentru o perioadă de aproape 8 luni. Prima lună a fost cea mai complicată din toată experiența, asta pentru că a fost acel proces inițial de acomodare.

Pe lângă asta nu aveam așa mult randament când făceam sport și simțeam că nu prea am energie.

Însă după ce acele prime săptămâni au trecut a fost o experiență total diferită pentru mine.

Când m-am apucat de dieta asta aveam în jur de 80kg. În primele luni am slăbit 10kg fără prea mult efort, urmat de încă 5kg în lunile ce au urmat.

Am avut experiențe puțin mai ciudate cu scaunul până ce am înfățat ce să mănânc (aveam cam 2-3 linguri de cereale de ovăz cu lapte de Soya sau Migdale dimineața și la mese includeam legume ce aveau un conținut mai mare de carbohidrați).

Când făceam activități sportive intensive sesizat o ușoară dificultate atunci când mă solicitam foarte tare însă din punct de vedere al anduranței și rezistenți la efort nu aveam probleme.

Puteam să stau foarte multe ore fără să mănânc (făceam fasting intermitent de minim 16 ore pe zi fără probleme, cu 2-3 mese principale în funcție de zi), nivelurile de energie per total au fost extrem de bună și pe lângă asta ce mi s-a părut personal mai interesant a fost o sporire a capacității de concentrare și a procesului de gândire.

Îmbunătățirea în cogniție nu știu dacă era ceva placebo sau chiar corpii cetonici sunt o sursă mai „curată” de a alimenta creierul, asta rămâne de dezbătut.

Dar per total experiența a fost una foarte pozitivă și o pot recomanda persoanelor sănătoase care doresc să slăbească și tot ce au încercat până acum nu a funcționat (dar cu documentația în prealabil a subiectului).

Concluzia

Dieta ketogenica este un mod interesant de a privi alimentația. Aceasta ne arată capacitatea corpului uman de a se adaptata la situați înconjurătoare și cum poate excela și în condiții foarte restrictive.

Teoria mea personală ar fi că această dietă a reprezentat un mod de viață pentru străbunii noștri și acum este ca un program mai vechi îngropat acolo în sistemul nostru de operare ce poate fi reaccesat.

O fi dieta keto un nou mod de a trăi? Un mod mai sănătos ce poate preveni boala și obezitatea? Dovezile vor trebui să apară în așa fel încât să putem trage o concluzie definitorie.

Chiar dacă poate experiența este pozitivă pentru noi, există persoane ce posibil să experimenteze dificultăți sau complicații neprevăzute, deci înainte de a începe această dietă te poți documenta tu mai bine și să ceri sfatul unui medic.

Fiind o dietă foarte restrictivă este neindicată persoanelor ce suferă de anumite afecțiuni. Întotdeauna cere sfatul unui specialist. Documentează-te foarte bine și fii sigur că ai înțeles mecanismele de funcționare. Nu sunt expert în domeniu și nici medic. Acesta este doar un material educativ ce este menit doar să-ți pună în atenție conceptul, nu este un tutorial de practicare.

sursa sursa2 sursa3 sursa4 sursa5

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Alte articole interesante

cel.ro

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani