Reach-ul organic este pe moarte: Cum isi bate joc Facebook de utilizatori

reach facebook

Cum isi bate joc Facebook de utilizatorii sai. Facand reach-ul organic un subiect al trecutului

Facebook este una din cele mai populare retele de socializare.
Chiar daca este una din cele mai cunoscute si utilizate, asta nu o face cea mai buna.

De ce?

Pai in ultimul timp Facebook a inceput mici restructurari in politica lor de afisare a contentului paginilor organizatiilor sau companiilor.
Acum daca dai like la o pagini si chiar esti interesat de respectivul subiect, probabilitatea ca sa apara o stire/articol/material publicat in newsfeed-ul tau (chiar daca dai like/share articolele/materialelor ce se publica pe pagina) este super mica.

Motivul?

Facebook spune ca: vor sa imbunatateasca experienta utilizatorului ca sa nu mai fie spamat de articole de la pagini.
Cand asta de fapt este un mare cacat!
Motivul este strict de natura financiara.
Compania a sugrumat probabilitatea ca o postare de a ta sa ajunga organic (fara bani) la publicul ce te urmareste doar ca sa te determine sa bagi acolo ceva banuti in promovare.

Ce inseamna asta?

Adica like-urile nu mai reprezinta nimic!
Daca ai 3000 de like-uri la o pagina, asta nu inseamna ca 3000 de oameni te urmaresc. Ci ca ai 3000 de potentiali urmaritori.
Daca publici ceva pe pagina, postarea ajunge la un procent extrem de mic pe newsfeed (chiar daca sunt interesati de tine si ce faci si au actiune directa la publicatii).

Ce optiuni raman pentru tine?

Pai singura optiune de a te promova, fara a investi bani in Facebook, este sa dai share in grupuri.
Asta se stie, se face de mult timp.
Insa la grupuri problema este omogenitatea si numarul efectiv de persoane care urmaresc grupul activ (nu au dat hide din news feed sau intra ocazional in grup sa verifice ce mai este nou)
Deci automat trebuie sa publici in mai multe grupuri in asa fel sa atragi putina atentie la publicatia ta.
Numai ca aici este o problema, pe care sunt mai mult decat sigur (cel putin 80% dintre voi nu stiu) ca nu stiai de ea.
Este un numar de grupuri limita in care poti da share si viteza cu care dai share trebuie sa fie mica.
Nu stiu daca pana acum ati fost blocati pentru ca distribuiati articolele/materialele in grupuri.
Insa mie mi s-a intamplat a 2-a oara intr-un interval scurt.
Asta pentru ca foloseam aplicatia Facebook Lite si imi permitea sa dau share in grupuri destul de rapid.
Algoritmii Facebook s-au sesizat si au crezut ca folosesc un program de spam, desi nu este asa.
Algoritmul lor este unul extrem de rudimentar (chiar daca au sute de milioane de dolari in cont)! Daca dai share prea rapid, consistent, din aplicatia de mobil, algoritmul se sesizeaza si te blocheaza.

De ce?

Pai in primul rand crede ca este bot si ca nu ar trebui sa dai share in prea multe grupuri intr-un interval prea scurt de timp, ca nu este voie!
Consumatorul nu vrea sa te vada acolo, trebuie sa vina el la tine! (desi din statistici, din aproape 100 de share-uri ai doar 1-2 hide post)
Care este un mare cacat si incalca un principu fundamental al marketingului (consumatorul nu stie ce vrea pana nu-i arati).

Ok, bun, ai fost blocat! Se mai intamplat! Acum trebuie sa existe o forma de apel, nu?

Aaa…nu! Nu prea exista!
Citeste termenii si conditiile (unde te aburesc de ta ia mama dracu cu informatii si texte gen ”ne pasa de tine”) si daca scormenesti bine o sa gasesti o portiune ce zice asta.
facebook block
In traducere libera: algorimul nostru de tot cacatu, care am dat pe el 1000$ si e facut pe vapor de un filipinez, a spus ca tu esti un spammer nenorocit si ca INDIFERENT de motivul pentru care ti-a dat block, el are dreptate si tu nu.
Chiar daca le dai o explicatie logica, chiar daca persoanele nu te reclama ca spammer sau iti dau hide la postari, acel block trebuia sa fie pus, pentru ca „asa este mai bine”.
Care la fel, este un mare cacat si o gargara de 2 lei ce ti-o vinde mai bine si un agent imobiliar (nu am nimic cu agentii imobiliari).
Daca vrei sa faci apel la decizia lor si trimit un mesaj, nu o sa primesti raspuns. Adica nu are o utilitate functia in sine, este acolo doar ca sa te faca sa crezi ca ai si tu un cuvant de spus, da nu este asa.
Pentru advertiseri, share-urile trebuie sa fie ceva de genul, conform Facebook: da, poti sa dai share, e ok! Insa nu chiar atat de mult! Daca comiti un abuz!? Nu vrem sa se intample asta! E mai sigur sa investesti niste banuti ca sa fie totul bine pentru toata lumea

Concluzia

Incarca sa-ti faci metode alternative de promovare!
Nu mai baga bani in Facebook! Conversia in multe dintre cazuri este mica si nu se merita. (depinde si de domeniul de activitate) este mult mai recomandat sa apelezi la Google Adwords.
Plus au niste politici jegoase doar ca sa te stoarca de bani.
Si pe langa asta reach-ul organic pe Facebook devine un termen din ce in ce mai vag si in viitorul apropiat probabil va fi din ce in ce mai diminuat.
Insa…
Eu am sa continui sa utilizat Facebook pentru ca are in momentul de fata o acoperire destul de buna in Romania dar am inceput deja sa testez si alte canale alternative de marketing.
Atunci cand ei cred ca gresesti, arata contrariul.
 

Dan Mutu este fondatorul și editorul șef la GeekChronicles.ro. Contribuitor activ la secțiunile revistei Geek Chronicles și la secțiunea de Forum. Cunoștințele predominante sunt în domeniile: tehnologiei, marketing și suport tehnic.
Geek Chronicles

Pasionat de tehnologie?

Te invităm în grupul nostru de Facebook unde purtăm discuții constructive despre tehnologie și nu numai.

Articole direct pe mail săptămânal

Îți trimitem săptămânal un email cu toate articolele/materialele noi publicate fără spam

Prin abonare confirmați că ați citit termenii și condițiile și aveți peste 16 ani